30 oktober 2005

Gäng som Rular - Special edition

Det finns faktiskt en typ av gäng till som jag helt höll på att glömma, men det kan väl bero på att jag börjar se dom som några slags inventarier, dom är ju alltid där. Eller kanske inte alltid, men ofta. Det beror på i vilken lucka jag är inspärrad, och vilken årstid det är.
På somrarna ser man inte så ofta röken av dom faktiskt. Då sitter dom i nån buske nånstans och skålar. Den enda gången jag märker av dom då är när dom tar sig förbi spärrlinjen fumlandes och gaggandes. Sen har dom party en stund på perrongen innan tåget kommer. Nån somnar kanske på nån bänk också.

På Fridhemsplan gömmer dom sig nere i dom dunkla tunnlarna eller på perrongerna. Kristineberg håller dom sig borta ifrån vad det verkar. I Vällingby sitter dom på bänkarna i vänthallen. Gapandes och skrikandes skrämmer dom slag i alla skötsamma trafikanter. I Alvik väntar dom ofta stapplandes och svajandes på nästa tåg. Och i Hässelby gård sitter dom snett framför mig.
Det är där vi är nu.

Nej nu börjar jag tröttna på grabbarna och brudarna på bänken. Dom sitter ju där och röker och dricker som om det här vore nåt billigt ölsjapp. Jag går ut och snackar med dom nu beslutar jag mig för.
- Hörrö ni, ni vet att man inte får röka och dricka här inne, gå ut och gör det nu tack. Visa lite respekt för dom övriga trafikanterna.
- Jamen det är ju så kallt där ute...
- Ja det är det, jag vet, men ni måste gå ut om ni ska röka och dricka.
- Aha.. hmmm..
Segandes och masandes går de till nåt annat ställe där festen kan fortsätta. Troligtvis torgets bänkar, där är det jämt party.

Oftast är dom hyggliga och går, men ibland blir dom obstinata.
- Du bestämmer inte vad vi ska göra!
- Det är rökfritt och alkoholfritt här på stationen, så är det bara. Gå ut nu annars ringer jag efter ordningsvakterna.
Då sitter dom kvar på bänken tills precis innan ordningsvakterna kommer, dom vet ju att det tar lång tid innan dom kommer.
RajRajandes, gormandes, tjoandes och hostandes lämnar de stationen och kanske slutligen pekar finger åt en.
Sen, när röken har lagt sig kommer ordningsvakterna och säger:
- Här är det lugnt.

Right.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oh ett sånt gäng har vi hemma på gården! Kan inte du komma och avhysa dem med? Då blir du kingsfields hjälte!

Lucknuckan sa...

haha bejban! Ja, jag börjar ju få vanan inne!
Ja brukar göra mej så stor och reslig som möjligt och sen snackar jag lite snack lixom skål på deras våglängd o sen blir dom oftast hyggliga o drar för dom tänker att hon är ju hyggli så vi gör sådär.
Så tror ja att dom kanske tänker iaf.