21 oktober 2005

Det eviga färdbevistjatet

Jag skulle vilja påstå att det finns en påfallande stor mängd trafikanter som tar det där med att få sitt färdbevis kontrollerat vid inpassering oerhört lättvindigt.
I cirka 1½ års tid har det stått en stor klumpig skylt i de flesta vänthallarna där det står att dom ska dra sina kort själva och om dom har kuponger ska dom gå till spärrexpeditören för visering. Easy peasy! Lätt som en plätt! Eller?

Hur många analfabeter finns det i det här landet undrar jag nu? Eller i alla fall i Stockholm med omnejd.

Den stressade småbarnspappan kör barnvagnen med en krasch in i grinden utan att visa sitt färdbevis. Jag lyfter på ögonbrynen och tittar suckandes på honom. Oh well.. en till sån, tänker jag. Många förväntar sig att jag ska öppna grinden eller spärren bara för att dom helt enkelt kommer springandes.
- Ja! Du ska få se mitt kort! Varsågod! Säger mannen ilsket och sätter sitt kort så att det blir som slilckat mot luckrutan.
- Tack, säger jag och sätter grinden på grönblink så att han kan passera.
- Även om man är DÖÖÖD måste man fan visa upp kortet!!! Skriker han.
- Ja, om du inte har råd med likbil då så, säger jag.

Innan grinden hinner stängas igen kommer en springandes utvecklingsstörd snubbe.
- NOCKEBY!!! Säger han högt och visar sin väska och pekar på den, som om själva väskan vore ett färdbevis. Färdbeviset finns väl antagligen där i. Jag brukar vanligtvis säga att jag tyvärr inte har röntgenblick då. Då hajar endel till "ah, just ja!".

Många tycker att dom hårda viseringsrutinerna är toppen, så länge de inte gäller dom själva.
Damen ler och rusar förbi spärrluckan. Hon visar sitt kort snabbt som fasen till mig. Jag kan omöjligtvis hinna se om det är giltigt och dessutom ska jag, enligt företagets nyare rutiner, ha kortet i handen för att kunna bedöma om det eventuellt är en förfalskning. Endel köper ju kort och printar ut det till hela släkten och alla vänner.
- Varför öppnar du inte för?! Damen blir arg när pinnspärren sätter stopp.
- Du ska i första hand dra ditt kort själv och i andra hand ska du ge det till mig för visering. Det går snabbast att dra det själv.
- Jag vet om dom där reglerna! Jättebra att ni får fast dom där plankarna! Släpp in mig nu!!!
Hon är arg som ett bi när jag tar in hennes färdbevis och kollar det mer noggrannt, precis som jag ska göra med allas färdbevis. Sedan släpper jag igenom henne.
- Du är fan dum i huvet! Skriker hon och rusar till perrongen.

Efter en stund kommer en annan dam. Hon har en matkasse i ena handen.
- Du, öppna grinden är du snäll, säger hon.
- Ja, om du visar mig ditt färdbevis först.
- Vaddå?! LITAR du inte på mig?! ÖPPNA NU!
- Mitt jobb är inte att lita på folk, mitt jobb är att visera färdbevis.
- Det är synd om dig som inte litar på folk!
Hon tar upp sitt kort och drar det själv genom en pinnspärrs kortläsare.

Visst, de flesta har fattat att dom kommer igenom snabbare om dom drar sina kort själva. Så är det faktiskt. Stående ovationer till dom!
... men måste dom andra bli så jäkla arga bara för att vi gör vårat jobb enligt arbetsgivarens rutiner? När ska dom fatta?

7 kommentarer:

Anonym sa...

En förklaring till trafikanternas korkade uppträdande kan vara att ibland så tänker man (som korkad trafikant då) att det spelar inte så stor roll om man visar upp sitt kort, man "sitter iaf säkert" om det blir en kontroll.

Anonym sa...

jag jobbar på pendeltågen och AH! även om jag inte sitter i spärren känns allt du beskriver smärtsamt bekant.

Lucknuckan sa...

bejban: jo, det är nog tyvärr många som tänker så i all stress.
från mitt perspektiv är det då dock smidigare om de själva drar bak spärrpinnen och "plankar" när dom har kort, istället för att springa förbi luckan och jag omöjligen kan se om det är giltigt. basta. :)

anna: med betoning på smärtsamt då va? hahaha.. ;-) men oftast är trafikanterna trevliga ändå.
det är nog viktigt att påminna sig om det. det är så lätt att bara kommaihåg dom otrevliga annars.

... sa...

Begriper inte varför de köper kort om de ändå inte tänkt använda dem, då kan de ju lika gärna planka...eller? Ja, jag vet inte. Har ingen tunnelbana där jag bor. Tokigt är det i alla fall när folk blir förbannade för att folk gör sitt jobb, för när de INTE gör sitt jobb så e det alltid ngn som blir förbannade för det med!

Lucknuckan sa...

kimmi: dom måste ha kort om det blir kontroll på tågen, annars ligger dom risigt till och får böta.
jo, hur man än gör så blir det klagomål. jösses då. men jag ser det som deras problem, inte mitt. annars skulle man ju bli galen.. :)

Anonym sa...

det är väl de hysteriska som är de man minns och kan skryta om sen, i den eviga interntävlingen om vem som råkat ut för värsta/konstigaste händelsen på jobbet

Lucknuckan sa...

Jag skulle iofs hellre slippa alla dom där som är arga och jobbiga.
Visst kan det vara kul att snacka om dom efteråt, men det är inte värt det.
Sen finns det ju sådana som bara är lustiga och inte arga, dom är ju roligare, helt klart.