12 oktober 2005

Taxipampen

När man jobbar i tunnelbanan får man ofta jobba väldigt udda tider.
Exempelvis kan personalen säga såhär på tjänsteupplysningen:
- Det var som katten, du börjar 04:49 i Stora mossen imorgon, ligger inte du och sover än?
- Okej, tack. Nej jag ligger inte och sover, säger man då kanske.
- Okej, nattinatti då!
- Okej, hejdå!
Och så går man och lägger sig och klockan är 19:45.
Bolibompa har nyligen slutat ändå.

För att ta sig till jobbet en så pass udda tid när man inte har en egen bil, kan man åka taxi på företagets bekostnad med nån eller några arbetskompisar.
Ibland får man dock åka en helt egen taxi. Vilken lyx!!!

Man kan sitta där bak (eller fram!) och vresa extra med benen och sätta lunchpåsen lite sådär nonchalant där någon annan i vanliga fall borde ha suttit.
Där sitter man minsann och jäser och kanske till och med unnar sig en vild fantasifull tanke att man är en av dom pampigare i företaget som är på väg till ett viktigt uppdrag (uppdraget måste ju vara väldigt viktigt i och med att klockan är 04:30 på natten för då ligger pamparna vanligtvis och sover).
Vidare tänker man kanske att "Ja, när jag kommer till jobbet ska jag minsann skriva ett PM till alla slarviga spärrisar, där jag för fyrtioandra gången uttrycker hur viktigt det är att de inte vinkar förbi plankare för 200 miljoner kronor per år".

En svag känsla av illamående uppstår. Åh fyyy! Det vill jag inte! Neeeej! Jag vill inte vara en såndär pamp längre!
Men innan man har hunnit stoppa tankeflödet fortsätter storyn kanske såhär: "Och sen efter PM:et ringer nån ännu högre pamp som säger:
- Spärren i Mörby centrum är obemannad! Katastrof! Intäktssäkringen är helt utslagen!
- Jamen, plockar inte spärrisen Metro då? (pampar jag mig lite lagom ödmjukt)
- Sånt ser vi helst att de plockar på fritiden, för intäktssäkringens skull! När dom kan hämta och lämna sina personliga kassor på sin fritid så kan dom även plocka Metro på sin fritid för intäktssäkringens skull! Snälla, kan du skriva ett PM om att dom inte får lämna sina spärrar för onödigheter? Jag själv har inte tid för jag ska ut och spionera på dom nu!
- Jamen, vem ska plocka Metr...

- Ha en trevlig dag! Säger taxichaffisen och jag vaknar med ett ryck.
Mina ögon flackar vilt, var är jag?!
PHUUUU! Stora mossen. Vad skönt att sitta här i lugn och ro och slippa allt jobbigt pampande. Vilken lyx!

Inga kommentarer: