26 oktober 2005

Ta't lugnt, ta en toy

Det finns en trafikant som jag tycker är jättekul. Han är på något vis utvecklingsstörd och han brukar vara ute och åka rätt mycket med sitt gäng, men han kan även komma ensam då och då.
Det är när han åker under rusningstrafik som han är som roligast. Han har humor den killen.

Han står vid grinden och låtsas vara jättestressad. Han kollar på sin klocka, sen kollar han på klockan på väggen och sen kollar han på mig och pekar på klockorna och gestikulerar att jag ska öppna grinden snabbt, han har ju bråttom!
Oftast öppnar jag grinden då, utan att han behöver visa sitt färdtjänstkort. Men ibland skakar jag nekande på huvudet, det hör till gejmet så att säga.
Då tittar han på klockorna och så viftar han med armarna ännu mer. Det är ju katastrof, han blir sen! Slutligen tar han fram sitt kort under all stress och visar det och jag sätter genast grinden på grönblink. Han rusar snabbt igenom och ilar till tåget.

Det där är en tankeställare för alla trafikanter som färdas under rusningstrafik tycker jag, det där beteendet har han lärt sig av alla dem. När man sitter och tittar på folk under rusningstid ser nästan alla stressade och sammanbitna ut, speciellt på morgonen.

Snälla, om du åker under rusningstiden och du är en sån som stressar järnet, relaxa lite nästa gång. Om inte för din egen skull, så för hans skull då. Ta't lugnt, ta en toy kompis.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är verkligen det värsta med att åka kommunalt.. folk som stressar!

Lucknuckan sa...

Jaaa.. och stressande att se på! och så är det nästan alltid dom som blir så lätt arga.
Bättre för hälsan (och omgivningen) att stanna upp lite och tänka på hur man är för tillfället och softa ned när man är uppstressad.
Yogin har talat, yeah.
*leviterar iväg litegrann till indien*