14 september 2008

Varför inte prata som folk?

- Hur många kuponger kostar det? Hjääälp, hur gör jag?! utbrister den melodramatiska damen som har en oanvänd remsa i handen.
Har man en tråkig vardag, kan man ju alltid försöka att göra den lite mer exhalterande, tänker jag.
- Det kostar två kuponger inom tunnelbanans zon A och det är bara att lämna in den till mig.
Damen gör med överdrivna gester ansats att riva bort de nedersta två kupongerna från remsan. Hmmm... Remsorna har ju inte ens perforering, så givet att man gör så då ja.

Tänk om jag här skulle följt de gamla charmtrollskursreglerna. Enligt dom reglerna får jag inte säga ordet nej. Tänk om jag hade sagt, helt enligt de direktiven, "ja ja ja ja!" och sen "...låt kupongerna vara kvar". Varför har vi gått en ny charmkurs efter den undrar jag nu? Inte för att den är vidare klokare, men man får i alla fall säga ordet nej vid behov nu. Hooray.

- Nej, nej, nej... stopp. Lämna in remsan till mig.

Katastrofen undveks tack vare den nya charmkursutbildningen. Phu. Men jag glömde säga frasen det är inte lätt att veta, som är den nya grejen man inte ska missa.

Inga kommentarer: