19 september 2008

Bojkotta Metro!

På sensationtidningen metros första sida idag skriker huvudrubriken Så luras SL av ny sms-bluff. Artikeln meddelar att ett program som genererar sms-biljetter kan laddas hem från internet. Programmet ”lurar kontrollanter, spärrvakter och busschaufförer”, enligt Metro. Med tanke på det skrivna i papperstidningen, antar man lätt att dessa förfalskade biljetter är identiska med de som SL själva skickar ut.

Men; när jag sedan läser artikeln på metros webbsida står det helt andra saker där. Nu har plötsligt Metro själva använt förfalskade sms-biljetter.



Metro har alltså med förfalskad biljett försökt passera vid pendel, tunnelbana och buss. I nätartikeln informeras det att det fungerade att passera åtta gånger av tio. Om nu sms-systemet är knäckt, som de påstår, varför fungerar det då inte tio gånger av tio? Är det exempelvis så att någon kontrollkod inte stämmer, ja då ser den observante genast att biljetten är förfalskad.

Att Metro publicerar denna artikel är delvis försvarbart för att påpeka brister i systemet. Men, då de själva försöker passera med förfalskade biljetter och biljetterna trots allt inte genereras på ett korrekt sätt, innebär det att alla de som nu fått tips om programmet och laddar ned det och använder det, kan åka fast för urkundsförfalskning som är ett väldigt grovt brott med fängelse som trolig följd.

Jag anser att metros totalt etiklösa sätt att försöka lura oss som viserar biljetter är respektlöst och det uppmuntrar folk, speciellt ungdomar, till olydnad som kan stå dom själva dyrt då de inte även har med giltiga färdbevis, som testpersonen i metros reportage hade.

Även tidningen Svenska dagbladet rapporterar om metros oseriösa tester, vilket förvånar mig.

De som tagit störst moraliskt ansvar är Dagens nyheter. Dom har kontaktat SL och blivit meddelade om faran med urkundsförfalskning, och informerat sina läsare om det. Tack DN!



Just idag har vi spärrexpeditörer märkt att det fuskas väldigt mycket mer än vanligt med sms-biljetterna. Tack för det Metro!

20 kommentarer:

kreti och pleti sa...

Nja... fängelse finns på straffskalan, men är möjligt (om ens det) snarare än troligt.

Bara för att vara petig...

Lucknuckan sa...

Jajaja, ja det står att för ringa urkundsförfalskning är straffet upp till 6 månader.

Men, som du säger, det krävs kanske lite mer. Våld mot tjänsteman kan lätt uppstå i stundens hetta.

kreti och pleti sa...

Men då har vi ju en annan straffskala att ta hänsyn till, med ett annat maxstraff att inte använda ;-)

Jag har en favoritspärrvakt som jag alltid plankar för (han vet inte att jag har kort), bara för att han blir så otroligt provocerad.

kreti och pleti sa...

Fast jag undrar hur bra det där "systemet" är om de klarade sig åtta gånger av tio. Det skulle förvåna mig om fler än två av tio av spärrvakterna brydde sig om koderna.

Lucknuckan sa...

Ja, så sant...! Så mycket omständigheter spelar in. Kanske även skonummer. ;-)

Ja, med lite undersökning visar det sig att just kontrollkoderna inte stämmer med det programmet. Men med lite trixande och kompletterande ska man kunna ändra koderna med (läste inte så noga på flashback, men någonting i stil med det var det).

Det som upprör mig är inte att folk till synes plankar som har kort, men att en tidning får förfalskning att framstå som ett enkelt och lockande alternativ. Mycket bättre att bara planka och inte ha något färdbevis överhuvudtaget vid kontroll.

Men som tur är har programtillverkaren påpekat det. Bra med någon som tar ansvar. :-)

kreti och pleti sa...

Vad jag inte riktigt förstår är: 1, inser folk inte själva att man kanske eventuellt skulle kunna tänkas begå ett brott genom att "göra" en "egen" biljett?
Och 2, varför anstränger man sig så till den grad för att ta sig förbi spärrvakten, om det nu bara är just spärrvakten man klarar sig förbi?

Om det var någorlunda vattentätt att klara sig från kontrollen också, men spärrvakten?!
Han/hon sitter där i sin lilla bur, det är ju bara att hasa, krypa eller klättra.

Lucknuckan sa...

Det var rekordsnabbt, sitter du vid skärmen och uppdaterar? ;-)

Skämt åsido.

Själv har jag märkt att många inte är medvetna om riskerna de tar när dom exemepelvis försöker ändra en stämpeltid på en remsa med en blyertspenna, göra ett eget färdtjänstkort hemma osv. Många verkar ha en inställning som liknar "går det så går det". Rent förskräckligt.

Dessutom finns det enligt ryktet visst personer som säljer förfalskade trettiodagarskort nu och de ska otroligt nog vara populära. Dom tål ingen noggrannare granskning. What's the use, åter igen?

Håller med dej, bäst för deras egen skull att krypa, hoppa, hjula genom öppna grinden...

kreti och pleti sa...

Jag har hemsk feber och ligger med datorn framför mig, jag orkar inte ens flytta på den utan fäller ihop den och sover en stund ibland.

Lite roligt är att rekvisiten, om jag inte minns helt fel (jag är inte straffrättare och det är hundra år sedan jag läste något i ämnet), kräver "fara i bevishänseende". Man gör alltså en kvalitetsbedömning av förfalskningen. Fast det att man klarat sig förbi spärrvakten innebär nog så gott som alltid att man har "klarat testet".

Lucknuckan sa...

Krya på dej! Låter som du har sjukdomen som halva befolkningen har just nu. Den är för jäklig!

Jag har inte läst juridik, förutom litegrann för husbehov ibland. Det är så mycket som verkar spela in i saken, komplext. Avsikt, ånger, egen vinning... blaha blaha och åter blaha.

kreti och pleti sa...

Det är äckligt!

Lucknuckan sa...

Äckligt, det som kommer ur näsan och halsen eller hur man dömer kriminella? :-)

Haha, nu är det jag som sitter här och väntar. Men, jag är så enormt slut i och med horderna av förfalskade sms-biljetter idag. Jag lovar. Alla har testat. Lavinartat. Gammal som ung. Bara för att testa metros tips.

De tycks inte ladda hem programmet (förutom några ungdomar) utan de ändrar sina gamla sms själva. De har ju fått värsta idéerna nu. Så tröttsamt. Hoppas det inte fortsätter såhär.

Eek, a cat! sa...

Skulle ju vara intressant om Metro skrev en artikel om hur man snattar på Konsum.

mise sa...

Jag tycker det är lite tråkigt att metro inte tagit reda på att ÄVEN OM VI SER att dagens kod är inkorrekt- så ska trafikanten släppas förbi. Så där sitter man och känner sig faktiskt som ett fån.

Den första timmen kom säkert trettio falska smstrafikanter, sen tunnades det ut en smula - eller så var det jag som helt enkelt kollapsade.

Grejen är ju att vi inte är tillsagda att kolla biljetterna så noga och i rusning tex så friar man nog hellre än fäller då sms trafikanterna har en tendens att vara rätt aggressiva.

Anonym sa...

Det där med att installera falluckor för fuskare låter alltmer lockande.

Lucknuckan sa...

eek: Ja! Nu kan dom ju ha en massa how to-kurser så folk lär sig snatta, planka på 10 olika sätt, fiffla med bidrag osv. Det ökar ju upplagan och annonser säljs som smör i solsken (iaf till de annonsörer som inte bryr sej om att synas i en oseriös blaska).
Undrar om SL bara ska vända andra kinden till nu.

mise: SÅ korrekt. Vi kan ju på sin höjd meddela trafikanten med fel dagskod att de kan få problem med eventuella kontrollanter, så de får en chans att beställa en sms-biljett innan det inträffar.
Varför bara kontrollera så hafsigt? Bättre att lägga ned det där med sms-biljetter. Svårviserade och ofta förfalskade. What's the use...

veoliahora: Ja, det skulle nog räcka med att några föll ner i en fallucka för att sen åka rakt ner i en köttkvarn, sen skulle nog plankandet avstanna helt. 8-D

Anonym sa...

SL får väl införa lite mer kontrollanter, jag har åkt kollektivt sen jag var 18, alltså 11 år nu. 2 gånger har jag visat mitt månadskort i kontrollen. alltså en gång per 5,5 år...

Lucknuckan sa...

Helt korrekt, när dom inte syns tänker många att det är fritt fram. Och när man väl stöter på dom, får dom inte gripa, utan bara be snällt. Trafikanten som inte betalat kan välja att gå och kontrollen kan inte göra nåt åt det.

Kontrollanter med ordningsvaktsbefogenheter, det tror jag på!

kreti och pleti sa...

Bara man inte ger den nuvarande kontrollgruppen ov-befogenheter.

mise sa...

Dagens system med kontrollanter är kanske inte så bra.

Kontrollanterna har ett svårt jobb med ett omöjligt upplägg. Och många gånger kan man tvivla på lämpligheten hos enskilda.

Kanske varje kontrollgrupp har en patrull OV med sig- som står i bakgrunden och kan ingripa när det blir för mycket. Men det är nog ingen dålig idé att låta kontrollanter gå delvis samma utbildning som ordningsvakterna.

Mer kontroll kan dock leda till mer våld också.

Lucknuckan sa...

Ja, det gäller ju att sätta rätt man på rätt plats. Det verkar inte vara det lättaste här på företaget. :-)

Ja, ha med OV som kompletterar kontrollpatrullen vore bra som ett test. Som det är nu vet ju alla att det nuvarande systemet är ett skämt, att det bara är att gå sin väg. Ingen har respekt för de som utövar sina arbeten och de som utöver sina arbeten kan kanske känna sig maktlösa och bli frustrerade... och agera där efter pga det. Ingen hälsosam situation.