14 augusti 2005

Till orienten för några tior

- Du är utlånad till Husby. Du ska vara där 09:30 till 10:55, säger min personalledare.
- Husby? Okej.

Ibland får jag vara reserv och då kan jag åka på att få arbeta var som helst i hela tunnelbanenätet.
När jag kom till Husby var det som att komma till utlandet. På torgets café satt en massa män av utländskt ursprung och pratade på uteserveringen. Otroligt att det är fullsatt redan vid den här tiden på morgonen tänkte jag.

*krasch bank!*
En dam med barnvagn kör rakt in i grinden och pratar på ... arabiska(?).
- Jag vill se ditt färdbevis tack, säger jag.
Damen kör in i grinden igen och fortsätter prata .. arabiska(?).
- Färdbeviset tack, remsan, betala, kuponger. Jag försöker förtydliga genom att visa stämpeln också.
Medan damen fortsätter att försöka forsera grinden kommer en annan dam av utländskt ursprung.
Hon har en remsa och visar upp två fingrar.
- Två kuponger? Frågar jag.
Hon håller upp sina två fingrar fortfarande.
Jag stämplar två kuponger och öppnar grinden, för hon har också barnvagn.
Båda damerna går igenom.

1½ timme senare kan jag konstatera att väldigt få kunnat pratat svenska.

"Husby - Ett billigare alternativ till orienten"

Inga kommentarer: