16 augusti 2005

Fika

En av de viktigare grejerna för gemene spärris är fikat.
Där sitter man och rör om i kaffekoppen och fixar och grejar så att drycken skall bli helt och hållet perfekt. Man har ju (i alla fall ofta) all tid i världen.
Vissa har med sig sin egen kaffebryggare. Andra har med sig exklusivt specialimporterat kaffe. Någon nöjer sig med att ha i irish cream-extrakt i det vanliga kaffet som erbjuds gratis på bygget. Varianterna är många.

Själv har jag alltid med mig ett urval av minst fem teer, för att kunna passa in på varje tänkbart smakbehov som kan uppstå under dagens lopp.
Vidare har jag med mig en egen kopp, då kopparna som erbjuds i spärren ofta ser ut att kunna krypa iväg själva, eller i alla fall beläggningen som är inne i kopparna.

Något litet att knapra på sådär efter maten någongång när man ändå sitter där och jäser är också fint till fikat.

Vissa dagar känns det faktiskt till och med som om hela dagen på jobbet har varit en enda lång fika. Man sitter där inne i sin egna lilla bubbla och tittar ut på all stress...

.. och tar en fika.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa vad vore en arbetsplats utan fika? Väldigt torftig!
På mitt förra jobb så fick man slänga i sig kaffet om man skulle ha något.. hemska stress!
Men nu, nu kan jag fika som du.. när jag vill och hela dagarna ;)
Härligt stressfritt.. så borde alla få ha det!

Lucknuckan sa...

:-] .. och sen, när man kommer heeeeem, då kan man ha sej lite whisky i kaffet.. ;-]