31 augusti 2005

Gud är en spärris, tydligen

Endel säger att dagens ungdomar är så ohyfsade. Jag tycker att det är tvärt om. Jag får betydligt oftare höra otrevligheter från personer som är i medelåldern och uppåt. Varför är det så?

- Jamen öppna grinden då, säger damen som är i 40-50årsåldern och visar upp en tom plastficka.
- Du får visa ditt färdbevis först. Den där plastfickan är tom.
- Ser du dåligt? Öppna nu då!

Nu lägger en annan trafikant i sig i diskussionen, en ung man.
- Men du ser ju själv att det inte finns något kort där. Sluta vara så ohövlig och visa henne kortet nu, säger han till damen.
- Ni är då jävlar ... damen muttrar något.
Hon lämnar in plastfickan till mig. Färdbeviset finns i den fickan som hon dolt när hon vinklade den ena delen av kortet upp mot taket.
- Och hur tror du att hon skulle kunna sett kortet när du visade det upp mot taket sådär? Säger den unge mannen.
- Fan i helvete, är du nöjd nu ditt jävla blindstyre? Säger damen och går genom grinden.
- Det ska fan vara skottpengar på såna som dig! Skriker han argt efter damen.
- Det är lugnt, endel damer över 40 har en tendens att bete sig precis sådär. Det händer mig dagligen, säger jag till den unge mannen.

Varför beter dom sig så, damerna? Och ibland gubbarna?
Dom kanske har vaknat på fel sida eller så kanske dom tror att det är den allsmäktige skäggiga gubben där uppe i himlen som ska kolla deras färdbevis.
Nästa gång borde jag kanske testa en ny replik när det inträffar:
- Nej, alltså.. det där funkar inte. Jag har själv testat en massa gånger, men han öppnar aldrig!

Inga kommentarer: