30 juni 2007

Ett sant jäkla geni +++++

-Jag kan inte röra armarna, jag har kortet i fickan, säger den medelålders helt och hållet uttryckslösa mannen i den beiga jackan.

Överrrumplat konstaterar jag att den där var en bra en och så säger jag "okej" och så släpper jag in honom.
Hur ska jag liksom kunna veta om det stämmer eller ej?
Och själva regeln att dom alltid måste lämna in sina kort eller dra dom själva sätts väl ur bruk då, eller?

Var gång dom lyckas med såna här sk snilleblixtattacker, brukar jag efteråt tänka på hur jag ska göra för att vara lika, eller åtminstone snarlikt, smart själv nästa gång det händer.
Nästa gång ringer jag SLs kundtjänst och frågar hur jag ska göra och då måste antagligen trafikanten vänta i typ 100 år för då måste ju den där på kundtjänst med hög sannolikhet skicka upp frågan till närmaste chef och sen kommer svaret... ja när?
Det får nog dom flesta att betala. Alternativt planka för egen maskin.
Come on sucker!

14 kommentarer:

Axel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Axel sa...

Oj, jag stavade ju som en kråka.
Tyckte det var bäst att ta bort alltihop.

Såhär skulle jag ha skrivit: (eller skulle jag ha förhandsgranskat eländet):

Gå och köp ett sånt där liftkortsfodral, som man fäster på ärmen.
Nästa gång han kommer, bjuder du honom på kaffe, fäster fodralet på hans arm och stoppar i hans SL-kort, så kan han lätt visa kortet i fortsättningen.

Du kan tro att han blir jätteglad och överraskad över kaffet och servicen...

Lucknuckan sa...

hahahaha! fan den va bra! liftkortsfodral, där satt den!

jag satt o funderade på en såndär jacka med inbyggt fodral, men då kommer han ju att gnälla på att såna är så dyra.
man kan ju stansa ett hål i kortet och hänga det i ett snöre runt halsen också. =)

jag brukar också ändra en massa. man ser ju alla tryckankor och sånt först efteråt.
som inlägget nedan, där skrev jag först "den fd kvinnliga rapartisten" .. sen läste jag efteråt och såg att "nä.. hon har väl inte bytt kön så vitt jag vet" då ändrade jag på det.

mise sa...

Jag gör också så... Rätt vad det är så händer något som man inte förutser och av en ren reflex så gör man fel... - och då brukar jag med tänka ut hur jag ska göra nästa gång.

Tror det är det som skiljer oss proffs från andra. Brukar mest tänka ut högdragna och snorkiga kommentarer, men haha att ringa kundtjänst är ju suveränt

"Oj kan du inte dra kortet själv?? vänta jag måste ringa kundtjänst/min chef och kolla om jag kan släppa in dig då, dröj ett ögonblick" haha

Kanske kunde man rentutav låta dem prata själva med herr N eller EB?

Anonym sa...

Vaddå, varför kan inte du hjälpa sjuklingen med en förstående blick och vänligt leende å dra fram kortet ur fickan?

Lucknuckan sa...

menar du att jag ska stänga luckan, gå ut ur spärren för att sedan rota i en främlings ficka???
nej tack, däremot är han enligt taxebestämmelser skyldig till att ge mig sitt kort och om han inte kan det borde han ha antingen en medhjälpare eller kortet väl synligt. finns både jackor och väskor med isydda kortfodral. Alternativt snöre runt halsen.

Anonym sa...

vem klädde på honom?

Anonym sa...

Det är väl inte så smart att hjälpa honom, då måste ju nästa spärrvakt också göra det och sen måste nästa och nästa det också.
Inte hållbart i längden.

Lucknuckan sa...

Pcis :-)

Och så finns det intäktssäkringsreger som säger att vi får lämna spärren för metroplock, toalettbesök samt stationstillsyn. Alltså väldigt strikta regler.

Anonym sa...

Det är en alternativmetod till att testa om mannen talade sanning och ett alternativ till att reta upp kön. Varför inte?

mise sa...

juliana Fast- att rota i människors fickor är nog något man ska akta sig för. Vi får inte ens peta på trafikanternas mobiltelefoner när vi ska visera deras biljetter utan dem ska de hålla i själva av en massa olika anledningar...

Lucknuckan sa...

Mise har helt rätt och dessutom har vi mycket tydliga direktiv om att vi inte ska släppa in någon person som inte ger oss giltigt färdbevis innan inpassering sker.

mise sa...

Sen vill jag nog baske mig inte ta i folk heller. Än mindre röra i deras fickor. Man har väl sett mr Bean där han slänger ner snor i fickan och sen lyckas få upp det när han ska käka upp en godis liksom...

Lucknuckan sa...

precis, i tunnelbanan finns alla slags människor. obehagligt att rota i folks fickor, och som sagt var verkligen inte föredömligt heller för den delen, för då kan man ju bli polisanmäld för stöld, fastän man inte stulit något.

lite naivt att tro att alla är godhjärtade och vill en väl...