03 juli 2007

Etiklektion i T-banan

Masar mig på tåget tillsammans med en familj som har typ 500 småungar. Mamman och den stolta pappan går och sätter sig i den ena änden medan ungarna är typ överallt, utom just där föräldrarna är.

-Mamma mamma, jag hittade ett kort! Skriker ungen, som är i femårsåldern, genom halva vagnen så att alla hör.
Jag hann slänga ett getöga på det och såg att det var ett 30-dagarskort giltigt till den 24 juli.
-Kom hit med kortet, det är mitt kort, säger mamman.
-Nej mamma, det är inte alls ditt kort! Skriker ungen upprört.
-Jo, det är mitt kort, kom hit med det, säger mamman.
-Nej mamma, jag vet att det inte alls är ditt kort! Skriker ungen... gråtandes.
-Det är mitt kort! Kom hit med det! Säger mamman nästan lite argt nu.
-MAMMAAAAA.... Det ÄR inte ditt! Skriker barnet och gråter hejdlöst och högljutt när han går och ger kortet till sin mamma.

Vad bra att mammorna är föredömliga så att barnen lär sig vett och reson!

6 kommentarer:

mise sa...

Haha barn ÄR underbara. När är det egentligen man får lära sig att ljuga? Jag minns när vi skulle åka buss med min mormor när vi var små. Då åkte man gratis om man var under åtta så när min bror var åtta, jag och nio och lillasyster mycket mindre så blev vi riktigt upprörda när mormor föreslog att vi skulle ljuga om vår ålder "ALLRI" skrek vi och sen tjallade vi för bussföraren- som ändå lät oss åka med gratis.
Sen satt min syster längst bak i bussen och sjöng sin fina sång som låter så här "Storstina satt på gärsgårn och sket, grabbarna kom å titta, storstina vart förbannad och skrek: har ni allri sett en gärsgård förut?".

Lucknuckan sa...

Vad gulliga ni var!

Den där mamman fick nog skämmas litegrann iaf innan hon fick det där kortet. Bra när barnen håller reda på sina mammor. :-)

Axel sa...

När jag bodde i närheten och korten kostade 70 kronor (fast dom kallades femtikort) skulle man ha bild på dom. Då skulle det inte varit några problem att se om det var hennes eller inte. Har ni slutat med sånt nu??

Varför heter det kort i så fall?

Lucknuckan sa...

tja, varför heter smörgås smör-gås? :-)

vi har inga foton på korten längre! de togs bort typ runt efterkrigstiden. 8-)

Axel sa...

Åja, så länge sedan var det inte.

Jag minns att det fanns spårvagnar, på linje 120. Det fanns en järnväg med nummer 221. Och massor av tunnelbanelinjer, fast linje 23, 24, 27, 28 och 29 gick bara ibland.

Lucknuckan sa...

jajajaaa :-)

min pappa har kört trådbuss i stockholm, det du!

tror det var nån gång på 80talet som dom där korten med foto försvann, fast minnet är lite luddigt. :)