01 oktober 2008

Mitt liv som eskortbrud

- Var är tåget mot t-centralen? frågar den loje trafikanten.
- Det sista tåget går strax. Gå upp och vänta så kommer det snart.
Trafikanten går upp till perrongen. Ett tag efter att tåget åkt, kommer trafikanten åter.
- Var är tåget mot t-centralen?
- Nämen... Det har ju redan åkt? Du var ju där uppe då?
- Ja, men det gick ju till Hagsätra.
- Det tåget åker förbi t-centralen. Hagsätra är ändhållplatsen. Nu är det nattbuss som gäller.

Duden ser ut som ett blankt A4-ark. För att försäkra mig om att han nu då inte kommer in snart igen och säger nåt i stil med att "ja, men den bussen gick ju mot Tumba", så ledsagar jag trafikanten ut till rätt hållplats och säger att han ska stå på plats och vänta där, sedan ska han ta första bästa buss som kommer.

5 kommentarer:

kreti och pleti sa...

Han var nog raka motsatsen till den trafikant som i morse, med ett glatt leende, hojtade: "Går alla tåg till stan?", medan hon sprang förbi spärren utan att vänta på svar.

Lucknuckan sa...

det är då man ska säga, när dom springer sådär speciellt dårå: "det är inte lätt att veta. jag har tagit reda på saken...blablabla"

Helt enligt servicedirektiven.
vad anpassade dom är efter t-banan säger jag nu. :-)

kreti och pleti sa...

Vi tröstade oss med att hon, oavsett vilket tåg hon tog, med allra största sannolikhet kom till stan, någon gång.

Lucknuckan sa...

jo, alla tågen åker ju nån gång förbi t-centralen, tack och lov. :-)

Anonym sa...

Hahahaaaaaa!!! Klockren, det gör den där frågan 'går det här tåget till T-Centralen' man alltid får vid ändstationerna tusenfalt roligare!