05 oktober 2008

Lågkonjunkturen är här nu

- Fan, jag har bara en kupong kvar. Jag skulle köpa en kupong men jag har inga pengar. Jag har bara kort, säger den stressade kvinnan och går in i spärrpinnen som sätter stopp.
- Jamen köp en kupong på Pressbyrån, dom tar kort.
- Aha... Nej, jag har inget kort. När går du på rast?
Vilken totalt skamlös tvärvändning, noterar jag roat.
- Jag kommer inte att gå på nån rast.

Motvilligt tar hon fram pluskan innehållandes både kort och massor av kontanter minsann. All denna förnedring på grund av blott en reducerad kontantkupong värd tolv kronor.

Nu borde jag fråga efter intyget från Försäkringskassan som bedyrar att hon får åka för reducerat pris, men jag noterar att hennes djupaste livskris redan är nådd. Upprörd och med tårar i ögonen går hon mot tåget.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tolv kronor är ju oerhört mycket pengar. Vet hut, spx! ;-)

Allvarligt talat, folk kan vara jättekrångliga just runt vissa saker.

Minns att jag stod i kö till Posten för några år sedan och att en kvinna började storgrina när hon måste visa legitimation. 'Tror du inte på mig?!?' ekade i öronen timmar efteråt.

Har för mig att samma kvinna en annan gång började gråta även när hon var tvungen att betala för ett postförskott hon själv hade beställt...

Lucknuckan sa...

ja dom är fasiken fantastiska! :-D

hurra för alla roliga trafikanter som förgyller arbetspassen! :-)

det verkar vara extra jobbigt att betala just i t-banan. man vill ju att det ska vara gratis för det betalas med skatter och så är det ju så många som plankar ändå och så ska dom bara åka en station, osv. mycket får man höra som svepskäl innan öronen trillar av. :-)

mise sa...

När dom säger att dom bara ska åka en station och det är helt vansinnigt att det kostar 40 spänn så brukar jag säga "men varför går du inte då??" och då säger de flesta "jag har inte tid" och då säger jag "ja men då inser du väl att du betalar för att komma fram snabbare än annars??"

Det lilla fåtal som stannar upp och säger "jo det har du faktiskt rätt i- hur går jag"- dem gillar jag ;-)

Spärrexpeditör sa...

Jag skulle helt klart begärt intyg från försäkringskassan! Här ska man inte tro att man får passera bara för att det är synd om en ;) Men särskilt inte om man är snål av sig! Nämen... ärligt talat, vad pinsamt för henne... eller nej, HON var pinsam :|

Spärrexpeditör sa...

Oh och apropå det! Två tjejer kom till luckan vid Höt och den ena tjejen säger "snääälla! jag ska bara en station!" och jag säger "neeeeej, det kostar... annars kan du gå..." men hon betalade väl då... så kom hennes kompis efter snackades i mobilen och så ropar hon på sin polare på andra sidan spärren nu, "du, vart ska vi?" och kompisen svarar "Kista!" Nästa station javisst!

Lucknuckan sa...

mise: bra taktik! :-)

nicole: det är ju alltid nästa station dom ska till, iaf dom som inte vill betala. tursamt att hela tuben är en zon just nu då. 8-)