27 november 2005

Många dementa finns det

En söt liten kutryggig tant kommer till luckan:
- Hej, hur tar jag mig till St Görans kyrka? Säger hon.
Jag kollar på kartan. Den är vid station Fridhemsplan.
- Åk till Fridhemsplan och sen går du ned för trappan på mitten av perrongen och går till den blå linjen. Sen är kyrkan vid den blå linjens utgång.
- Oj.. nu förstår jag inte. Och det går ingen buss.
- Okej. Åk till Fridhemsplan med tåget som är här uppe. Sitt i mitten av tåget. När du kommer till Fridhemsplan går du ned för trappan som är på mitten av perrongen. Sen går du till den blå linjen och följer utgångsskyltarna som det står Mariedalsgatan på. Sen ligger kyrkan utanför utgången.
- Oj oj oj.. jag är ny här. Jag förstår inte. Vad är blå linjen? Och det finns ingen buss.

Ibland vill man riva sitt hår i frustration.
Jag förklarar resvägen på diverse sätt till damen ett gäng gånger till och sen säger hon slutligen "Jag åker till Fridhemsplan" och ger mig sin remsa.

Bingo!
Jag stämplar remsan och ger den till tanten igen.
- Det får ordna sig, tack ska du ha, säger tanten och går ut till gatan igen.
Ut till gatan.
Och ut över gatan till trottoaren på andra sidan gatan.
Och sen bort från stationen.
Långt långt bort från stationen och hon kommer inte tillbaka.

- Men.. men..
Där sitter jag häpen och men:ar mig.
Ibland kommer det såna där tanter och gubbar som gör en konfunderad.
I hennes tankar hade hon kanske redan varit i kyrkan och nu var hon på väg hem igen.
Smidigt på något vis. Om man är en såndär som har miljoner grejer att göra kanske man skulle dunka huvet i borden några gånger om dan för att få en såndär tidsbesparande effekt.

10 kommentarer:

... sa...

Jaja...släng in dem på toa med lyset släckt så tror de att det är en ny dag när de hittar ut! ;-)

Lucknuckan sa...

jajajaja.. det kanske ÄR en ny dag när de väl hittat ut ;-)

Lucknuckan sa...

..pcis som på heybaberiba när hon inte kom ut från toan för haspen var på och polserna fick komma och hjälpa. :-)

Anonym sa...

Äsch... sådär gör tanterna när de känner sej extra busiga! Jag är helt övertygad om att de tror att de har spelat dej världens spratt. Lyssna noga när de ger sej av i fel rikting nästa gång så ska du få höra hur de fnissar!

Förresten, hejbaberiba äger tv...hahahaa silvia e skön!

Lucknuckan sa...

..mmmmm... bejban.. men du har inte räknat med en sak;
tanterna tillhör normalt sett det mest snåla släktet i det här solsystemet.
"Ge mig en bra tid" säger dom typ jämt när man ska stämpla remsan.

Men visst, undantagen bekräftar regeln!

Eller så kanske det är hon i under cover, den där bruden, som har klätt ut sig till tant.

Anonym sa...

Men asså tanterna är ju dementa, därför hänger de inte riktigt med i sina egna bus. De är lixom så upptagna av att fnissa att de inte tänker på att de betalar.

... sa...

Hoho...var e du? har du fastat i ngn tunnel eller??????

Lucknuckan sa...

ho ho ho, som den amerikanska jultomen säger.
Här är jag. :)

Njaaaäe.. den som väntar på något gott... ;-)

Har haft annat att göra men snart är jag redo igen. :)

Anonym sa...

We miss you!

Lucknuckan sa...

Awwww... =)
gulleplutt! tack!

jag blev inspirerad av en gubbe idag så jag ska nog koka ihop nåt här snart... :)