18 maj 2007

Internet är ändå bara en fluga

-Kan du kolla på internet var Armémuseum ligger? Frågar den unge herrn.

Hehe, nu blir jag ju nästan lite förlägen, men i sann lucknuckeanda beslutar jag mig för att göra det bästa av situationen!

-HAHAHA! Den var kul! Med tanke på att jag sitter här med en stämpel som använts sedan 70-talet ...
*visar stämpeln för honom*
... och har en portmonnä för sedelpengarna ...
*pekar på portmonnän*
... samt slutligen förvarar remsorna och mynten i en matlåda...
*lyfter upp matlådan så underverket kan beskådas*
Tjaaa.. jag beräknar att vi får internet till spärrarna om en cirka 20-30 år!

Killen ser förvånad ut.
Sen skrattar killen häpet.
Sen sätter killen på autopiloten och går därifrån av ren häpnad.

Ibland funderar jag på att byta ut portmonnän och matlådan mot en kassaapparat, och inte vilken kassaapparat som helst!



Jag undrar bara om den säger "PLING!" sådär roligt högt när man öppnar den?

19 kommentarer:

Jonna sa...

Japp, "pling" säger den. Vädigt söt och behändig att ha med sig till spärren ju :)

Sportänkan sa...

*asg*

Helkul blogg förresten! OCh jag som ska till stora stan om en vecka och åka vilse till Globen :)

Lucknuckan sa...

jonna: ..och det bästa med den är att den är i en väldigt lockande prisklass!
Det enda jag skulle sakna med den är en liten spegel, såna fick vi i våra förra kassalådor, de små röda sminkneccessärerna!

***: Vill du ha det ännu roligare kan du alltid fråga spärrisen var gränsen mellan den norra zonen (1) och södra zonen (2) går! Rapporteras till mig sen!
Jag vill också skratta nämligen. :-)

Axel sa...

Om du har en leksakskassaapparat, så får väl jag betala med Monopol-pengar?

Lucknuckan sa...

Hörrö din elaking! Jag vill ha betalt i diamanter.
Diamonds are a girls best friend!
Basta!

Anonym sa...

Jag ser med glädje att din favvobok är taxehandboken, säkert en ypperlig skrift. Fröken Nuckan har inte möjlighet att anordna en bok/studiecirkel för de anställda i kollektivtrafiken runt våra nejder. Visserligen en fördel för oss resenärer att okunnigheten är stor, då har vi större möjlighet att fortsätta åka på ica-kvittot.

Lucknuckan sa...

Det var ett intressant och högst aktuellt ärende! :-)

Kan okunnigheten rimligen bero på att:
1. först finns huvudtaxehandboken
2. sedan finns en bilaga till taxehandboken
3. utöver det finns det även en massa utskick som korrigerar felen i taxehandboksbilagan

När kund frågar något ska vi alltså först kolla i Taxehandboken, sedan i Taxehndboksbilagan för att kolla om uppdatering finns och slutligen kolla alla meddelanden efter eventuell uppdatering av Taxehandboken och Taxehandboksbilagan :-)

Ty, att ge ut en enda Taxehandbok som är korrekturläst redan innan utgivningen, där allt är sin ordning (inga motsägelsefulla regler, inga rena rama tryckankor, inga diffusa regler, inga saknade reger) tycks vara tämligen omöjligt!

Fråga exempelvis om återköp av biljetter i närmaste spärr.
Vad den spärrexpeditören än svarar, är det bara ett antagande om hur det verkligen ska vara.
Det finns nämligen inga regler i nuläget.
Men SLs kundtjänst och SLcenter har minsann reger angående det, påstår dom. Det betyder att de måste ha fått taxeinformation som vi inte fått.

Så, inte konstigt att förvirring råder!

Anonym sa...

Eller så ringer man kundtjänst direkt och frågar på vår hotline.

Sist så lade jag på luren efter att ha ställt min fråga till kollegan på kundtjänst- och blivit ombedd att vänta. När det gått tre minuter hade trafikanten gått.. när det gått tio började jag bli stressad. Efter femton lade jag på luren för då skule jag bli avlöst.

Men det är ju bra att vi har den fina möjligheten...

Lucknuckan sa...

Precis! Och sen ska man sitta där med luren mot axeln och vänta och vänta och vänta medan man måste expidiera andra trafikanter emellan!

Axel sa...

Gör som på Posten.

Medan dom frågar sin support låter dom den undrande kunden stå kvar i luckan, och kön växer och växer och växer.

Axel sa...

Jag såg att farbror Sid önskade att frk Nuckan besökte Sjuhäradsbygden.
Såsom boende i Västergötland, men betydligt närmare de två större sjöarna, känner jag till att länsbolaget här har fyra olika taxor, som de stackars förarna ska hålla reda på. En del av dem finns på hemsidan, men inte den för Sjuhärad. Jag besökte Västtrafiks informationskiosk, men dom hade inte ens en taxekarta över Sjuhärad att ge mig. Vissserligen var jag i Göteborg då, men dom borde väl ha karta över hela området, när dom hade de tre andra...
Jo, jag kunde ringa upplysningen i Skövde, sa dom, men på numret jag fick fanns bara tjejer i Göteborg, och dom kunde iallafall inte svara på var taxegränserna gick. Och dom kunde inte heller koppla mig till Skövde. Och varför skulle jag prata med folk i Skövde? Sjuhärad ligger ju runt Borås, så dom som borde veta borde finnas på Västtrafik i Borås.

Här har vi tre olika sorters biljettmaskiner. (Och dessutom kan man åka på mobiltelefonen ibland) Ofta har varje buss två olika maskiner, för att alla med giltiga kort ska kunna stämpla. Jo -det gör vi själva. Inga lucknuckor som gör det åt oss.
Jag tror bara det finns ett ställe i hela Västra Götaland, där det finns lucknuckor och det är vid Hammarkullen.
Jo, förresten finns det en grupp lucknuckor och lucknickar(heter de manliga så?) som åker runt i en VW-buss och säljer biljetter; ibland vid Brunnsparken, ibland vid Liseberg.

Nä, det var bättre förr. Tillexempel när jag var liten och kunde åka runt hela länet för 50 kronor. Och det gjorde jag, både tub, tåg och buss. Och hissbana.
Och då räknar jag linje 112 som tub, för den går ju från samma plattform som di gröna tågen.
På den tiden kunde man köpa biljetter i en automat på tolva, som man stämplade i en annan automat. Och du säger att ni fortfarande har den där gamla manuella stämpeln ????

Men som sagt, välkommen till Västergötland.

Lucknuckan sa...

Glömde jag att säga att stämpeln tillverkades 1955? Jag funderar på att fråga efter den ergonomiska beskrivningen för den, som varje seriös tillverkare bör tillhandahålla, enligt arbetsmiljöverket, för att undvika personskador. :-)
Det är verkligen ett mysterium att stämplarna finns kvar än.
En grupp turister från frankrike sade förra sommaren till en kollega "Oh titta ni har gamla stämplar nu under turistsäsongen. Så fint!".

Taxan tycks vara ett bekymmer på många ställen. Jag undrar hur man ens kan få tillåtelse att skriva en taxehandbok om man inte redan från början vet vad som ska finnas i den. Ett mysterium. "Dom blinda leder dom döva", på något vis.

Lucknuckan sa...

Kanske kan ni förresten ta reda på vem som har skrivit taxereglerna i era nejder för att sedan kontakta personen i fråga och ställa frågor om zongränser och dylikt? :-)

Axel sa...

Nu vet jag vad du kan fylla din kassaapparat med.
Pia (skulle vara kul om hon hette Pia när hon jobbar på Pia närköp) berättar om mannen med DN: http://konsumbloggen.com/2007/05/18/vaxelkurs/

Visste du förresten att det är lag på att lämna ut biljetter numera?

http://deaned.blogspot.com/2007/05/do-we-really-need-bus-tickets.html
I Sri Lanka alltså.

Hur går det med Länkarna numera???
Hittar du dit?

Lucknuckan sa...

Jamen dom där länkarna var så pass korta att det gick alldeles förträffligt med copy&paste-metoden!

Såklart man ska ha biljetter! Annars måste man ju göra spärrarna strömförande så att alla som plankar blir grillade och sen har bolaget en hamburgerkedja precis bredvid stationen där det säljs nygrillade burgare.
Jag skulle dock föredra plankande morötter och bönor då. :-)

Axel sa...

Plankstek är bättre

Lucknuckan sa...

där var du allt vitsig!

Axel sa...

Annars är det väl ingen vits??

Lucknuckan sa...

Jag tänkte nog bara mer praktiskt. Intäktssäkringen du vet. ;-)