03 maj 2007

Hallelujah moments

En ytterst grå, fast i en brun gammal ful kjoldräkt, medelålders dam kommer fram till luckan med ett himmelskt leende. Det där kan bara betyda en sak, tänker jag. Jag ler givetvis stort tillbaka, för nu jag ser jag vad hon har i handen.

-Vill du ha en...
-Nej tack.
-Okej, hejdå.

I vanliga fall brukar jag med ett lyckligt grin tacka och ta emot dom där frikyrkliga tidskrifterna för att genast hänge mig åt läsningen lustfyllt och mangla dom med 10000 nyfikna frågor.
Men äh.. den här hade en så pass tråkig framsida att jag inte ens knappt pallade att lyfta på ögonbrynet åt den. Lyckliga damen, där slapp hon undan minsann!

Annat var det den gången när dom tre Jehovas vittnen-brudarna kom till mig och gav mig tidskriften "Vad gud kräver". High-time! Bara den rubriken var fröet till 10000 frågor!
Medan frågorna haglade likt spön i backen, och dom letade och letade efter svar i biblen, satt jag där och kände mig alldeles fulländad och i total samklang med universum, eller kanske till och med gud. Det här måste vara himmelen, tänkte jag.
Svarslösa stod dom där bläddrandes och dom frälsta leendena kom på sned.
-Men snälla, jag vill veta varför gud är mer fördömande än bara helt vanliga småbarnsföräldrar som accepterar en hel del skit som deras småbarn åstakommer. Varför ska guden vara mer fördömande än småbarnsföräldrarna? Och kan man inte rent ut av likna oss vid guds småbarn? Och är gud inte rätt småaktig då om vi inte tillåts göra nåt så kallat fel?
Stressade sa dom att dom måste gå och då sa jag att dom måste snart komma tillbaka!
Ja, sa dom, men det gjorde dom aldrig mer.

Nåja, det finns ju bara 100000 platser i himmelen när domedagen kommer, så jag har ändå missat en såndär plats.
Shit happens.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Du verkar vara lite elak... Fast å andra sidan: skulle man kunna vara spärrvakt om man var snäll? Kanske ett anställningsvillkor. Eller följden av att sitta inburad hela dagarna?

Förresten är det 144000, läs i Uppenbarelseboken 7:4

Lucknuckan sa...

Hmm.. du verkar kunna det där, har du tid för några frågor?! ;-]

Som spärrvakt ska man vara nitisk och ifrågasättande! Och det är faktiskt inte elakt att fråga, dom är ju ute och delar ut dom där tidskrifterna för att dom vill att folk ska bli nyfikna!

Anonym sa...

Jajemän. Pensionär som man är (åtminstone ett år, sedan får man hoppas att försäkringskassan inser att man är hopplös) har man lite tid över.

Lucknuckan sa...

Vet du var i bibeln det står att man inte får ifrågasätta "guds ord"? (Dom kallar även det dom skriver i sina tidskrifter för "guds ord", iaf Jehovas vittnen gör det (mina favvisar!).)

RSVP :-)

Anonym sa...

Jag är postis, inte pastor...

Jag vet bara att det står att man inte får förändra något, Upp 22:18-19
Annars uppmanar Paulus oss att pröva allt, alltså ifrågasätta.
Eller som Job säger: Skall inte örat pröva orden, liksom munnen prövar matens smak?

Lucknuckan sa...

Fan va bra att lära sig!
Tickar tackar, pastor Axel!
Själv läste jag bara bibeln några rader och sen tyckte jag att den var som en skitjobbig roman och sen la jag av.
Fast det var ju för typ 20 år sen. Kanske skulle vara intresantare nu (fast det betvivlar jag). :-)

Anonym sa...

Man behöver ju inte läsa just dom böckerna som är uppräkningar av alla judarna som fanns; såsom 4mos

Det finns också spännande berättelser.

Lucknuckan sa...

Jag föredrar nog efter allt att läsa Jehovas Vittnes tidskrift. Den har humor och ja, den har allt!
Alla är äppelkindade, välmående och överdrivet glada på de illustrerade bilderna!

Det är roligt. De pratar mycket om att hjälpa, men själva ger de inget bistånd till icke JH-personer.
En kompis gjorde en undersökning om just frikyrkliga organisationer och bistånd. JH var den enda organisationen som bara hjälpte sådana personer som är villiga att vara med i organisatioen.
Villkorslös kärlek säger jag bara!

Axel sa...

Och lika många gula, svarta och bruna som bleka är det på bilderna, har du tänkt på det?

Lucknuckan sa...

Det var skarpsynt av dig!
Fasiken, synd att jag slängt alla mina Jehovastidskrifter, annars skulle jag genast beskåda unionen av världens Jehovasfolk. Så vackert!

Att jag slängde "Vad gud kräver" kan jag nästan inte förlåta mig för alltså, den är helt enkelt Bäst! Top of the tops!
Frågan är bara om GUD kan förlåta mig för det?

Axel sa...

Klart Han gör.
Och du kan säkert få en ny en annandag.

Har du förresten tänkt på vad Han kallade det där draperiet i templet?
Förlåt!

Lucknuckan sa...

Draperi i tempel?
Eh.. "draperi", antar jag? :-)

Axel sa...

Äh, försök igen.

Förresten så gav jag svaret förut.

Lucknuckan sa...

Svaret förut? Nu talar du i tungor?!

Vild gissning:
dodrorapoperori då?
(Han kanske e inne på sjörövarspråket!)

Lucknuckan sa...

säger du A så måste du säga B! :-)
Vad kallades det där jäkla draperiet nu då. Och vad var det för speciellt med det där draperiet?

Axel sa...

Speciellt?? Kanske att den är trasig numera.

Förlåt

Lucknuckan sa...

Ok :-)

Axel sa...

Tur att du bara träffat på damer.
De unga männen sägs vara farliga: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15499273.asp

Lucknuckan sa...

Se, där krossades min dröm om en fridfull ny värld!