25 juni 2008

Den nallande burkplockarn

Killen med den lätt gapande munnen och en blick tommare än vattenhålen längs de vidlyftiga stäpperna i det torraste av Afrika, står på något mystiskt vis där och stirrar ut mig. "Wow! Nu är dagen gjord!", konstaterar jag och känner mig nöjd för han är dagens hjälte. Hur många skulle stirra tillbaka så pass oförskämt och oblygt när dom ertappas med handen i sopkorgen för att leta efter burkar? Det skulle kanske vara min förre hjälte då i så fall.

Medan vi båda ägnar oss åt att stirra rotar han med den ena handen i sopkorgen, men ingen fiskelycka denna gång. Det är då han gör det…
- Låt bli mina burkar! hörs städaren.
Den tomblickade försöker ta städarens burkar i smyg, en hel påse av dom som hänger på städvagnen minsann, många sköna klirrande kronor i fickan är allt för lockande för den klåfingriga tomblickade.
- Han är så jäkla jobbig, han försöker sno dom varje dag och så ser han ut såhär! städaren gapar och spärrar upp ögonen och tittar in mot näsrotens stabila grund.
- Men… men… han är ju kool ju! Skithäftigt ju! Imponerande! Humor…
- Ja, litegrann... men jobbig ändå.

Ja ja, konstaterar jag, huvudsaken är i alla fall att jag känner igen dagens hjälte när jag ser den.

Inga kommentarer: