17 juni 2008

En del konstiga regler är faktiskt bra

- Den där remsan gäller tyvärr inte längre, säger jag flera gånger och en drös decibel högre för var gång. Gammelgubben sträcker sig längre och längre in med remsan genom luckan för var gång, tills den når min kagge. Det är hemskt vigt och flinkt med tanke på att luckan nästan är stängd, tänker jag.
- TVI, TVI, TVI!
- Förstår du vad jag menar?
- Det är fan klart! Vad kostar det!?
- Tjugofyra kronor för en enkel biljett.
- …Fyra kronor… Dyrt! hojtar gammelgubben och slänger surt fram fyra enkronor.
- Nej, det kostar tjugofyra kronor sa jag.
- TVI, TVI, TVI!
- Tjugofyra kronor kostar det alltså.
- Det är väl så fan klart jag vet!
Efter att han tömt alla sina fickor på småmynt och fått biljetten stämplad och precis ska gå…
- Jag tar en remsa istället!

Jag får en plötslig lust att dansa marengo på biljettdisken. Tur ibland asså att återköpsregeln är borttagen ur Taxehandboken.

- Tyvärr, hemskt ledsen det går inte.
- TVI, TVI, TVI, TVI!

Inga kommentarer: