29 juli 2008

Kollektivtrafiksanställd miljövän? Åk din egen miljöbombsbil!

När jag började jobba här utlovades guld och gröna skogar, eller i alla fall gratis taxi till och från jobbet under udda tider. Vilken lyx, var min första tanke, men lite konstigt ändå att vi inte får ta första och sista tåget? Jag menar, är det bara trafikanterna, och inte vi anställda, som ska vara miljövänner? Är företagets miljösnack bara ett spel för gallerierna?

Efter ett tag drogs plötsligt personaltaxin in. En kväll när jag skulle ringa och beställa taxi till min hemstation, sa arbetsledningen bara att ”nej, du ska ta dig hem på egen hand från nu”. Klick. Vilken framförhållning av arbetsledningen!

Det ersattes några månader efter med att vi fick ta första och sista tåget, men bara till och från vissa stationer. Företaget förväntade sig alltså att alla vi som inte har bilar, har bilar helt plötsligt. Ett mirakel! Kanske hade bossarna råkat få häftiga psykadeliska svampar i middagen när dom kollade in en grym Joe Labero-show och så tänkte dom unisont ”wow, allting är möjligt!”, sen såg dom syner där Di Leva delade ut miljövänliga bilar till personalen och dom liksom växte ur hans händer. Inte omöjligt alls faktiskt.

Och nu, nu har det blivit helt förbjudet att ta sista och första tåget helt och hållet. Med egna bilar ska vi puttra omkring som miljömonster för att sedan sätta oss i våra luckor för att serva de miljövänliga trafikanterna.

Nu är det bara att vänta på att de psykadeliska svamparna ska sluta verka, så att de vaknar upp nån gång och ser verkligheten. En pausbild så länge medan vi väntar:

Eller så kanske dom skickar oss behövande till att ta körkort och sen trollar fram såna där bilar som drivs av bajs och en massa gotteligott, biogasbilar asså. Då är det jag som får bita mig i skägget och sitta här och skämmas!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det är fan helt skandalöst att man slängs ut i natten och förväntas vänta i upp till en halvtimme på nattbussar- om man har tur och hamnar på en station där det finns nattbuss. Annars får man promenera.

Varför har ingen vänt sig till arbetsmiljöverket angående detta? Flera företag använder just taxi för att få hem personalen på obekväma arbetstider. Jag hörde att man skyller på "intäktssäkring" också - my ass. Förklara det på ändstationerna där man den sista halvtimmen/timmen bara väntar in tåg...

Anonym sa...

Fan vilken rolig blogg du har! SÅnt här älskar jag, historier från riktiga världen, om riktiga människor.
Att jobba med kunder o liknande är helt absurt ibland. :)

Sen tänkte jag fråga dig, var kan man ansöka om jobb som spärrvakt? Och är det sant att ens CV ska innehålla så lite som möjligt för att man inte ska vara överkvalificerad?
DVS skriv inte att man har universitetspoäng...

Lucknuckan sa...

myggan hubert:
Ja visst är det bedrövligt! Jag har jobbat i butiker förut och då har man alltid fått taxi hem när man arbetat sent vid inventeringarna, just för att man ska komma hem tryggt. Det vansinniga är att "trygghet" är ett av veolidas parollord... vilket skämt!!!

jenny:
Tack för att du gillar den!

Det finns många som är överkvalificerade, dom verkar inte bry sig om sånt. Men jag skulle nog tänka både en och två gånger innan man jobbar för den här arbetsgivaren. Dont say I didn't warn you. ;-)

du söker på webbsidan:
http://www.veolia-transport.se
sen klickar på på "jobba hos oss", eller vad det nu står. såg att det inte fanns nåt ledigt just nu iofs, inte nåt spärrjobb iaf. :-9

Anonym sa...

Nej för tusan!! Sök inte jobb här! Du kommer att ha trafikanter emot dig- och även arbetsledningen.

Det går alltid så många rykten om vad man ska skriva när man söker jobb här. Mitt tips är att du ska söka precis som om du sökt vilket annat jobb som helst.

Krav är dock numera svenska b.

Anonym sa...

Haha vad sjuka de är! Här i gbg drog de in den fria personalparkeringen för de som måste ta bilen, men taxiresorna är kvar. Dock får man betala en slant, tror kanske 50-70 spänn eller så.
Nu är förarna av med biljettförsäljning och visering, men innan fick de lalla runt på stan med en handkassa på 3000, givetvis VÄL synlig i en lätt igenkännbar väska.

Anonym sa...

Tack för svaren! Jag har tyvärr inget val, jag måste ta vilket jobb som helst och har redan provat "medlemsvärvare" på stan - vilket var rent för jävligt. Här finns det åtminstone en chans att 50% av kunderna inte ber en dra åt helvete. ;)

kreti och pleti sa...

Även om det står att de inte söker spärrvakter just nu kan det vara en idé att söka.
Det är rätt så stor omsättning på personalen och anledningen till att de så sällan går ut med att de söker folk är att de "lägger ansökningar på hög".

Lucknuckan sa...

anonym: så sant :-)

icky: vi har också gått omkring med pengar på stan, fast typ 7-8000 kr, i svarta väskor. Nu är det ett minne blott dock, men jag kommer ihåg när två killar gick bakom mig och pratade om väskan och om dom skulle sno den... trevligt... not!

jenny:
ja då kan det nog vara ett bättre jobb det här. :-)
det jobbiga är väl att de nya slits ut i raketfart, de sätts nästan bara på de högst belastade stationerna, så att "gamlingarna" kan såsa i johannelund o så.

kreti: det har du nog rätt i. sen är det bra att ringa och göra sig hörd också, så att man sticker ut, så gjorde jag och se hur bra jag fick det. :-)

Anonym sa...

Jenny- en grej bara.. Tro det eller ej, men det är i princip omöjligt att få heltid som spärrexpeditör. Väntetiderna för att få gå upp på heltid är flera år. På väntelistan går man sedan på tjänsteår...så om han som jobbar deltid sen typ 72 plötsligt får för sig att jobba heltid så går han före de deltidare som ville gå upp på heltid när de började jobba för fyra år sen. Rättvist??

Bättre då att söka som konduktör - eller tunneltågförare rentutav.

Visst kan man jobba deltid oxå men då är du i princip bara garanterad varannan helg.

Lucknuckan sa...

surr: jag har hört att i city är det lätt att få heltid. vet inte om det stämmer, men det ska vara för att en massa folk typ slutar så fort dom börjat...