23 juli 2008

Dolda kameran, gå och göm er nån annanstans!

- Just because I have black hair, you don’t have to do like this! skriker mannen anklagande argt och spärrar upp ögonen och skjuter fram halsen när han står där vid grinden och visar upp sitt färdbevis.
Jag konstaterar lustigt nog att han har rött hår och alltså inte svart.
- Well, if you’re standing over there, I have to stretch my neck and tense my eyes to see if it’s valid. Next time we’ll do like it’s supposed to be done, leave the card to me in my hand then.
Mannen fortsätter att skrika om sitt svarta hår, men som är rött, och att jag särbehandlar honom på grund av det.

Kort där efter kommer en indian.
- It’s so nice to see someone who likes the work! Really nice! And you don’t do like this! mannen skrattar glatt och skjuter fram halsen, spärrar upp ögonen och stirrar teatriskt argt.

Just nu räknar jag ut oddsen för att två trafikanter efter varandra gör exakt samma lustiga grimager var av den ena tycker att jag ser ut så och den andra absolut inte.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiska människor det finns...;o) Och ännu fantastiskare är de som lyckas beskriva dem på ett så skönt sätt, jag kommer tillbaka!...

Anonym sa...

Nu har jag plöjt igenom hela ditt arkiv, känner mig lite smått sinnesstörd för tillfället men det ska nog räta upp sig!
Jag är medveten om att det låter helt galet, men man blir lite sugen på ditt jobb alltså. Bara för att få se alla nutjobs som ränner omkring :)

Lantis som jag är så var jag tvungen att leta på youtube, så nu vet jag precis hur det ser ut när de plankilankar också, de små liven! Konstigt system alltså, men det verkar som att kollektivtrafiken är lika knäpp i sthlm som i gbg? Här är det iaf internt kaos (verkar det som, jag litar blint på spårvagnskörande make). Gud vad jag babblar. Men man blir (även som anhörig) lite knäpp så fort man har en fot inne i kollektivtrafikandet. Jämför med typ berlin och london och, ja...

ickyflix.blogg.se

Jonna sa...

Läckert :-) Du får växla mellan olika grimaser och se vad resenärerna säger :-)

Lucknuckan sa...

maruschka: Ja visst är dom goa. ;-)Och; man tackar!

icky: Ja skyll på bloggen att du är sinnesstörd. ;-) Den är ju helt normal ju. 8-)

Nä, det här är verkligen inget "normalt" ställe att jobba på det här. Så fort jag började reagearde jag över allt som inte funkar som det ska, men nu är det som ett normaltillstånd s.a.s.
Ex: stopp i trafiken, i högtalarna säger dom att ersättningsbussen går från Fridhemsplan, men i realiteten är det St Eriksplan. Hände mig häromdagen. Då är ju alla bussarna fulla redan när dom kommer till Fridhemsplan och folk blir rosenrasande när dom väntar och väntar och skriker att bussen ju skulle gå från Fridhemsplan och då ska inte alla vara fulla redan när dom kommer dit.

Många gånger anges dock helt åt skogen fel station där ersättningsbuss finns, dvs folk väntar och väntar på utsatt plats, men så åker bussen inte ens förbi där. Den här gången gick det ju ändå rätt bra.

Blaha blaha.. med mer med mer... Det som kan gå fel, går fel. Typ. :-)

jonna: Ja, jag vill likna en såndär scream-mask, mitt nästa projekt. :-)

Anonym sa...

Ja, sånt är så lyckat! Å andra sidan är folk verkligen DÅLIGA på att ta till sig information! Just nu har de stängt av den enda spårvagnsförbindelsen mellan stan och hisingen, och det står STORA skyltar på berörda hållplatser om att det går ersättningsbussar, men lik förbannat går folk bara förbi dem och sätter sig och väntar på spårvagnen. Så de har ute reflexvästsinformatörer också.

Tror att det är samma tvivelaktiva biljettsystem som skall införas hos oss som hos er, också. ERG's avkänningskort. Skulle varit i drift -04 hos oss, men är fortfarande inte färdiginstallerat.

Det är så kul att åka kollektivt i andra storstäder och bara imponeras av hur bra det egentligen KAN funka, om man bara gör rätt istället! Som nu, när GS köpt in 50 nya spårvagnar. "Hm, ska vi ta bombardier som levererar till typ ALLA storstäder över hela världen, eller ska vi ta det här lilla pluttföretagetet i italien som står på ruinens brant?" You guess.

Lucknuckan sa...

suck! det är likadant i Göteborg som här mao. ERG är ju helt fantastiska, not. Men från september, tror jag det var, ska i alla fall säsongskorten funka med SL Access. Alltid nåt. Men det blir nog inställt i sista sekund, som vanligt.

otrevligast sa...

Som sansad trafikant (jo, det finns sådana också) med insyn i företaget är sådant som ersättningsbussar, kortläsare och taxe-regler hejdlöst kul.

Det är nästan som en balett, en mycket förvirrad balett, att se hur olika delar av företaget okomunicerar med varandra och hur allt, verkligen allt kommer igen.

Lucknuckan sa...

Ja du kreti, helt korrekt. :-)

Just nu tycker jag att en av de nyaste roligaste grejerna finns att läsa på papprena om våra kommande tjänster som ska sökas i augusti.

Längst ned står det "med reservation mot förändring". Hejdlöst kul att meddela att man absolut inte ska ändra på tjänsterna som dom är, annars brukar det ju ändras lite hej vilt i sista stund. :-)

Skönt för oss att veta dock att det inte blir så denna gång. ;-)

kreti och pleti sa...

Åh, det där med tjänsterna är ett kapitel för sig.

Bara spärrvakternas beteende veckorna före placering är underbart. Till och med de riktigt gamla och sura med bra placeringsnummer (du vet nog vilka jag menar ;-) blir väldigt pratsamma och både spärrtelefonerna och intrigerna går varma.

Lucknuckan sa...

kreti, så sant så sant :-)
ett vuxendagis!!! jag funderar ibland på att dela ut hink och spade, men vinken skulle väl inte uppfattas kanske. :-)

Spärrexpeditör sa...

Du, det är då man inser att man behöver semester :P haha