25 juni 2009

Konstrecension - Fridhemsplan

Nu har det dykt upp en riktigt tidsenlig skräckmästarkonst på station Fridhemsplan.

Från den mer lättsamma konsten med den roliga historien om duvan som var ute och promenerade för att det var ett sånt fint väder, är det nu ångestladdade figurer som flyr ur misstänksamt tunnelbanetunnelliknande tunnlar. Konstnären tycks, i mina ögon, ha fångat den stora bananincidenten på pricken. Ty trafikanterna på bilden flyr tunnelbanetunnlarna då de är rädda för alla bananskal och flugsvärmarna som hör där till.

Är man inte redan psykiskt instabil när man först ser den här, så lutar mycket åt att man troligtvis blir det stunden efter att ha sett den. Vad lurar här i tunnelbanetunnlarna egentligen? tänker den genomsnittliga trafikanten som stressar på väg till dagis och jobb. Vad flyr trafikanterna ifrån där från de där tunnlarna?

En mycket utmanande konst som även får mig att tänka på krokodilen under sängen, spöket i garderoben och en ruskig rockmusiker.

Betyg: 4 bananer

2 kommentarer:

pl sa...

*hm* Jag trodde att vi blivit av med de där ... men ack vad jag bedrog mig.
(De har suttit uppe på Slu i ett år, men är utbytta nu.)

Lucknuckan sa...

Har självmordsframförhoppen minskat där nu, undrar jag nu? ;)