26 augusti 2009

Nu blir det livat på kåken?


Döm om min förvåning, nu får tydligen kontrollanterna bötfälla trafikanterna för tjyvåkning. Det som tidigare enbart varit förunnat polis, tullverk och kustbevakning är nu även berättigat till SL:s kontrollanter.

"Det första många tänker om oss är ”de ska bötfälla oss””, säger kontrollanternas arbetsledare. Ett mullrande skratt hörs från mitt förundrade gap och jag tänker att, nej så där tänker trafikanterna nog inte, men kanske tänker dom ”ve och fasa, nu måste jag betala tilläggsavgift!”. Det är ju det som till dags datum varit benämningen då SL:s kontrollanter enligt lag, tills nu då, inte haft lagen på sin sida vid eventuella bötfällanden av trafikanterna. ”Men det är inte sant”, fortsätter kontrollanternas arbetsledare, ”vår huvuduppgift är inte att bötfälla folk, utan att ge service. Bötfällningen är sekundär.”.

Hur kan det komma sig, undrar jag djupt, att en så pass betydande lagändring endast basuneras ut litegrann i en anspråkslös stadsdelstidning? Hur kan det fortfarande kallas tilläggsavgift i SL:s egena informationsbroschyrer?

För mitt inre öga, ser jag tusentals av vildsinta trafikanter som känner sig tagna på sängen när dom haffas och nu stormar dom SL-byggnaden för att kräva att få tillbaka den gamla hederliga tilläggsavgiften igen.

Om böterna inte betalas, är lägsta fängelsestraffet två veckor, enligt Wikipedia. Har SL förvarnat de lokala fängelserna undrar jag nu?

2 kommentarer:

/j sa...

någon nytta ska vi väl få av Kymlinge. Upp med lite hönsnät och några plasthinkar så fungerar det utmärk som celler. SL kan samla upp alla som inte betalar böterna och sedan släppa av de på stationen, efter två veckor hämtas eventuella överlevande.

Lucknuckan sa...

det finns ju en station längs den blå linjen som är byggd men som inte används! där dumpar dom dom såklart i de minst 2 veckorna då! se, nu har vi löst det problemet också.