09 juni 2009

En studie i byråkrati

- Släpp in honom! hojtar gammelgubben upprört till mig. Den han syftar på är en yngling i 20-års åldern som ber mig att hjälpa honom planka då hans remsa är slut.
- Nej tyvärr. Endast yngre barn och mycket gamla personer kan om nöden tränger på få åka kostnadsfritt.
- Släpp in honom din jävla byråkrat! Du släpper in alla jävlar, du ser ju hur dom hoppar, men du släpper inte in honom? gastar han och pekar på de övriga trafikanterna som mycket riktigt hoppar över spärrarna. Jag hatar alla jävla byråkrater, hela Sverige är fullt av byråkrater och du sitter där och är en jävla byråkrat! Tänk själv för fan!
- Jag får inte hindra de som hoppar då det dels, i min position, är olagligt att rent fysiskt hindra dom och utöver det är min uppgift att ge service. Det är kontrollanternas uppgift att ge plankarna tilläggsavgift. Det här är mitt jobb och jag följer direktiven som arbetsbeställaren utsatt, jag kan inte göra annat än det då jag inte har mandat att ändra på dessa direktiv själv.
- Jävla byråkrat! Du gömmer dig där bakom din byråkrati, din jävla fegis!
- Du är välkommen att ringa kundtjänst för vidare synpunkter då min uppgift är att sälja biljetter och övervaka stationen, säger jag och överlämnar telefonnumret.
Mannen slänger demonstrativt iväg kundtjänsts telefonnummer, som jag helt enligt gällande direktiv överräckt då trafikanten är missnöjd med bolagets regelverk. Dessa klagomål tas enbart emot av kundtjänst som bearbetar dessa innan de går vidare till nästa instans.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej
Det borde finnas fallucka för sådana hemska människor! Tänk att få dra i spaken.
vänligen, Eva-Marie

Lucknuckan sa...

a la edward scissorhands ;)

ett_namn sa...

fallucka ner till en köttkvarn. Kanske man ska fylla i blanketten för synpunkter.

Storm sa...

Ouch! Hela den där incidenten var på något sätt lika poetisk som läskig, hur du DIREKT och obönhörligt snappade upp den äldre mannens drivning och spann loss.. Att lyckas knäcka med total "service-mindedness" och korrekthet är svårt!
Imponerad:)
mvh/storm