24 juni 2009

Going bananas!

Det här är den mycket gripande och kusliga dokumentärberättelsen om när hela Fridhemesplan went bananas. Upprörda röster ekar än här i tunnlarna och alla pratar de om stationen som gud glömde, eller i folkmun Fridhemsplan.

Pigga kom arbetarna till Fridhemsplan morgonen då de skulle börja informera om den blå linjens omdirigerade trafik.

Företaget tänkte troligen att då trafikanterna får något, blir de glada och accepterar då lättare den reducerade trafiken. Någon kom på att bananer, de gör trafikanterna glada! Stora lass av bananer köptes in. Bananerna delades ut och trafikanterna blev saliga när de stog där med banan i munnen och unisont sa: "jag kommer för sent hit och dit, men det är inga problem!". Livet lekte och lyckan log mot företagets bananrepresentanter.

Men; ingen hade tänkt på att sopkorgarna faktiskt är borttagna från station Fridhemsplan. Strax låg drivor av bananskal över hela stationen och Lasse, som just kastat sitt eget bananskal, halkade på någon annans bananskal. Sen kom Lena och drattade på baken och fick banan på byxan. Kaos! Sen kom Martin lite nära perrongkanten och utan att se sig för, föll han pladask. Ruskigt nära perrongkanten.

Informatörerna på plats fick nya order från högre ort: "Plocka bananskal!". Informatörerna plockade och plockade och sedan kom någon på att bananutdelningen skulle dras in. Inga mer sjysta bananer på station Fridhemsplan alltså. En mycke tragisk historia och vadslagningen som är igång just nu antyder på att nästa gång delas det ut apelsiner, en riktig lågoddsare alltså, så betta hellre på den extrema högoddsaren karameller utan papper om du vill kamma hem storkovan.

8 kommentarer:

kletigochpetig sa...

När jag läste "Lena" och "Martin" så tänkte jag på just Lena och Martin, alltså "ple"-Lena och "de där stationerna i innerstan"-Martin. Jag är nog väldigt trött, men jag skrattar fortfarande åt tanken.

Lucknuckan sa...

De var de första namnen jag kom på, kanske tyckte mitt undermedvetna att det var lika kul som du, därav att namnen kom fram från det blå, och så skrattade det undermedvetna en väldans massa utan min vetskap.

Det låter rimligt. :)

Anonym sa...

Lasse, som i huvudskyddsombudet? =)

/j sa...

Gratis bananer och ingen har sagt till mig!? Nu kommer jag planka resten av livet, eller tills dess jag får en gratis banan av SL.

Anonym sa...

Är det månne Herr Nilsson som ligger bakom detta....???

Lucknuckan sa...

Anonyma: Skyddsombudet, eller vem du nu vill :) Herr Nilsson, mycket djupt... är inte det den bananälskande apan i Pippi långstrump? Eller har jag blandat ihop den med nån?

Lucknuckan sa...

j: häng inte läpp. snart kanske det delas ut såpa utan förpackning. :-)

Veoliahora sa...

Ahaaaaaaaaaa! Det är därför informatörerna har gått runt med blicken mot golvet och plockat skräp. Och här trodde jag att de bara gjort det på grund av dödtid.