15 februari 2008

Seriös statistik

Bara för att jag är en sucker för statistik och såna där tråkigheter, kände jag givetvis att jag jag ville göra min egen statistiska mätning. Under 2 timmar registrerade jag vad trafikanterna sade som försökte susa förbi luckan som hastigast med kortet i handen. Min replik alla dessa gånger var ett mycket neutralt "Dra ditt kort själv, tack", ty intäktssäkringsreglerna är icke att leka med!

Här är svaren jag fick. Alla finns med, till och med i kronologisk ordning också. Så ordentligt av mig.

"Men jag har så ont i ryggen!"

"Jamen jag har så ont i axlarna."

"Jag hör dig inte!"

"Nääää! Men jag har handen i handsken!"

"Men den är ju i plastfickan! Den går inte att ta ut!"

"Du är fan inte klok! Dum i huvet!"

"Aha!" (Den enda positiva hittills. Ett skolbarn bör tilläggas.)

"Jaha, men kan du öppna nu då? ...Ahmen.."

"Jamen alla dom där som hoppar över då?"

"Förlåt." (Rätt gissat, en skolungdom igen.)

"Du gör ditt jobb?"

"Jaha? ..Men släpp in mig då!"

"Jättejobbigt, jag hör det varje gång!"

Enligt min statistik är det alltså enbart skolungdomar som följer den här intäktssäkringsregeln helt och hållet. Jag tycker faktiskt att gamlingarna kan sluta stå och gnälla vid spärrarna för att ungarna hoppar över dom. Ungarna har ändå, med råge, mer vett och etikett.

Inga kommentarer: