29 september 2009

Hundkex som belöning, tack!

- Dom har tagit min väska, varsågod!
Mannen talar med öststatsbrytning och det kursiverade uttalas på ett mycket forcerat sätt. Vi är mitt inne i en mycket avancerad diskussion om huruvida man måste betala för sig eller ej när väskan är påstått snodd. Mannen verkar väldigt gärna vilja att jag säger artighetsfrasen ”varsågod”.
- Nej, du måste ha färdbevis för att åka.
- Varsågod!
- Nej.
- Var-så-god!
- Nej. Dessutom har du flera hundralappar i handen, så du har ju pengar.
- Dom är inte mina! utropar han och viftar med armarna argt mot perrongen.Var-så-god! Var-så-god! Han beordrar som en general och hakorna skvalpar där under det vidöppna men motsägelsefullt arga artighetsfrasgapet som pryds av ett stort klarrött fält där över, med vaga konturer av potatisnäsa och runda goa kinder där under.
- Nej.
- Dom här pengarna är inte mina! Var-så-goood!
Hur givande jag än anser att diskussionen är, så faller nu luckan obarmhärtigt ned för att understryka att det är slut-varsågodat för nu.

"Var-så-god!" är det sista jag hör när varsågod-mannen plötsligt får giraffben och sonika kliver över spärrpinnen som en prima ballerina med ölkagge och näven med pengarna i hyttandes mot lite varstans där det kan tänkas finnas någon som bryr sig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det gäller att hålla det enkelt. "Färdbevis" är ett på tok för avancerat ord för att våra mentalpat... eh "kunder" ska förstå. Jag brukar säga "ingen biljett - inget tåg!" och sedan stänga luckan.

Lucknuckan sa...

Jag provar en massa uttryck för att försöka få folk att förstå. De är dock oftast för stressade för att lyssna. Kommandoord funkar bra på dom som inte vill lyssna. Som när dom viftar med mobilen, då säger man "still!"... enda sättet att få en reaktion.

Istället för de där vansinniga och till tunnelbanan icke anpassade servicekurserna, borde vi ju få en kurs i kort kommunikation som inte kan missförstås.

/j sa...

Kanske SL och MTR kan samarbeta med Försvaret? Försvaret har lång erfarenhet av kort och högljud ordergivning och nu för tiden inte allt för mycket att göra.

Veoliahora sa...

Med sin bakgrund borde SL definitivt åter knyta band med Försvaret. Personalen borde få en officersutbildning för att hålla ordning på trafikanterna. :-)

Lucknuckan sa...

jag skulle älska att gorma "givakt!" när dom trängs i en klunga framför luckan och alla ska fram först.

SLs nya big boss är ju från försvaret, vi håller tummarna. :)