15 juli 2007

Jag vill ha en megafon

- Är det där morgon eller kvällen? Säger den gamla damen och pekar på stationsklockan.
- Klockan är 18.25 och det är kväll, säger jag.
- Ojojoj, ja hur ska jag veta, det är så ljust jämt. Jag ska åka och handla.
Hon visar mig sitt färdtjänstkort och jag tänker inte mer på det efter att jag släppt in henne.

En timme senare...
- Ojojoj, det var stängt, det var för tidigt. Klockan var bara sju.
- Nej, det är kväll nu och livsmedelsaffären i Vällingby är öppen.
- Ojojoj, dom sa att det var för tidigt, att jag ska komma senare, nu är för tidigt.
- Nej, dom har öppet till 22, det vet jag.
- Det är för tidigt hur som helst, jag får åka senare.
- Åk tillbaka nu om du ska handla idag, dom stänger om tre timmar.
- Ojojoj hur ska jag veta vad tiden är när det är så ljust, jag får handla senare.

Undrar, tänker jag, om jag skulle ställa fram en stor spegel, då snackar hon med högsta sannolikhet med den istället. Och då har hon nån som håller med henne också.
Två flugor på smällen.

4 kommentarer:

blackballoon sa...

Den där tanten känner jag igen... Hon brukar vara mer klar än så. Kanske börjar gå ut för nu. :oS

Lucknuckan sa...

Ja, det går verkligen utför för den damen nu. Bara hon inte virrar bort sig snart också. :-/

Axel sa...

Rubriken gav mig en association. (Men hur sjutton stavar man till det ordet?)

Egentligen passar min kommentar inte in här, men jag kör ändå:
Med tanke på alla andra typer du berättar om, påmindes jag om några enheter.
Intelligens mäts i enheter tär. Medelsvensson har en intelligens på ungefär 1 tär. För de med lite mindre utrustning å huvudets vägnar kan man mäta intelligensen i millitär.
På samma sätt finns en enhet för hur man använder intelligensen man fått, alltså effekten per kapacitet. Enheten för detta är fon. En del av de du skriver om kan mätas i Megafon. ;o)

Lucknuckan sa...

mera sånt där, tack! ;-)