11 april 2007

Huvet där bak?

En blond ung snygg Linda Rosing-brud .. eller vänta, det där gick ju inte ihop. Jag börjar om:
En blond snygg Carolina Gynning-brud kommer upp från tunnelbanan.

-E re här längst fram eller längst bak? Frågar Carro-bruden.

Till svar får hon en perplex undrande tystnad.
Längst fram eller bak i relation till vad?
Tågen går ju åt två håll och det finns två uppgångar här.
Filosofen i mig frågar mig om det verkligen finns något fram eller bak överhuvudtaget, egentligen.

-Eeeh.. öh? Frågar jag frågande.
-Alltså, äre lixom längst fram eller bak det här?

-I relation till vad? Får jag ur mig.

Nu ser tjejen perplex ut och jag ser faktiskt att det är nåt inne i hennes skalle som tar krafttag.

-Aaaa från Stockholm asså..

Bingo.

-Längst bak, säger jag reflexmässigt.

Men... Einsteins relativitetsteori dyker lixom upp i skallen och nu blir jag helt snurrig.
Var det verkligen tåget som rörde sig framåt och inte jorden som rörde sig bakåt? Jamenar om det var jorden som rörde sig, och inte tåget, så måste det här ju va längst fram. Eller nja, i relation till Stockholm får jag väl gå med på att det är tågets längst bak då. Eller "längst fram-bak"?

10 kommentarer:

Lilla Duktig sa...

Eller tänk om tågen bara gick åt ett håll?

Anonym sa...

Men det gör dom ju: framåt

Lucknuckan sa...

men om ett tåg skulle befinna sig svävandes harmoniskt i värlsdrymden då.
Då finns det ju inget fram, bak, upp o ner. Eller hur?
Det måste ju finnas nånting att relatera till, och då blir det ju lätt. Men den där jäkla Einstein gjorde ju allt så mycket svårare för oss vanligt folk. :-)

Lilla Duktig sa...

MENÅH!

Lucknuckan sa...

Precis! Det är inte så lätt det här! :-)

Anonym sa...

Jag minns när jag och en kompis åkte mot Hässelby och hamnade i Odenplan. Såg att vi kände föraren och utbytte lite artighetsfraser med honom och sen kommer två definitiva Rosingbrudar och "åhh ba men asså asså... kan inte vi få åka me rååå till nästa station ba..." "men tåget vänder ju här" förklarar föraren tålmodigt för flickorna som nästan stoppar tummarna i munnen och börjar suga.. "vänder" säger en av dom när hon får ut tummen.. "ja, vänder och åker tillbaka, vad trodde ni?" säger föraren tålmodigt varpå de snurrar lite hår runt fingrarna och säger "åhh men asså aha jaha vi trodde att du lixom bara tröttnade och tänkte åka utan folk ett tag"... Varpå föraren säger till mig och min kompis "snälla förklara för IQreserven här hur tunnelbanesystemet är utbyggt..."

Anonym sa...

Just det ja, apropå fram och bak och hit och dit och upp och ner... Jag har precis laddat hem en kung fu film "the 18 bronze girls of shaolin"- bra kungfu film dubbad till tyska. Du måste se- och när du undrar vad detta har med bloggen att göra... så kan jag meddela att jag minsann sett kungfu hjältar anfalla OVANIFRÅN, tycker du då det är harmonin i världsrymden då som eftersträvas?? ;-)

Lucknuckan sa...

jamen om man nu tar det hela ur ett annat perspektiv som kom på tal nu då, alltså det shaolin-zenbuddhistiska..
då är ju _inget_ värt att eftersträvas och där struntar dom i fram och bak för allt man ser kan lika gärna bara vara en illusion.
Så det där med att dom anfaller ovanifrån, det är nog bara inbillningssjuka. ;-)

Anonym sa...

Sen är ju en annan klassiker tanten som kommer springandes till spärren och mellan hyperventilerandet väser fram "när går nästa tåg?!? TALA OM NÄR NÄSTA TÅG GÅR!!!" När man tålmodigt- och mycket pedagogiskt artikulerar fram "Vart ska du åka?" så får man ett jagat "nästa tåg" och man andas ut och säger "tågen härifrån går endera dit- eller dit, och om du vill veta när nästa tåg går- så behöver jag veta VART du ska åka för att kunna ge ett korrekt svar på din fråga". Man ser hur en rullgardin dras ner framför ögonen på dem.. de blinkar förvirrat och säger "eehh.. jag ska till ehhh.. ja till STAN såklart"

Lucknuckan sa...

Vilka charmtroll asså, dom är ju exemplariska trafikanter. :-)