06 maj 2008

Den swedade versionen av Gremlins

Det är precis som att titta på en gammal kär 80-talsrulle när jag nostalgiskt tittar på den kutryggade lilla tanten där ute som står en bra bit från spärren. Det finns dock en liten liten detalj som skiljer henne från Gremlinsarna – dom blir mordiska när dom får vatten på sig. Den här tanten klarar sig utan vatten, men vad gör väl det då frillan är likadan? Spottandes, skrikandes och pekandes med käppen står hon där. Jag kan ju givetvis inte höra vad hon skriker om, för hon står för långt bort. Och dessutom är luckan stängd. Slutligen kommer hon fram till luckan.

- Rulltrappan är trasig! Du ska laga rulltrappan! blicken är galen och kroppsspråket visar tydligt att hon tidigare varit en stormästare i Friskis och svettis. Armar och ben flyger nämligen hit och dit, och det gör käppen med. En gammal dam med hög vigör alltså, konstaterar jag.
- Ja visst, men du behöver inte skrika på mig för det, det räcker att säga det bara.
- Du ska laga rulltrappan! Jag har åkt här i 25 år!

Väl vid rulltrappan förvandlas hon till ett snällt litet gosedjur, som på ett ögonblink.
- Åh, tack så mycket, vad du är snäll, tack så mycket! Ögonen blir stora och runda och snälla, precis som i originalrullen.
- Tack, jag gör bara mitt jobb.
Glad i hågen trycker jag på rulltrappans startknapp, och…
- Rulltrappan fungerar inte! Jag har åkt här i 25 år! Du skulle ha vetat när jag pekade med käppen att rulltrappan var trasig! skriker och fräser tanten med en rabiat blick.
Rulltrappan visade sig vara trasig och reperatör måste tillkallas.
- Nej, jag kan omöjligtvis veta vad du menade när du stod där och viftade med käppen och skrek ohörbara saker. Rulltrappan kan vara trasig även om du åkt här i 25 år. Var god och ta hissen, rulltrappan är ur funktion.
- Jag kan inte ta hissen! Du måste laga rulltrappan nu!

Halvvägs på väg till spärren, hör jag henne igen.
- Tack så mycket! Tack! Jag tar hissen, tack!
Jag vänder mig om och nickar och ser hur hon spinner som en katt och ögonen är stora och runda av en djup hängiven tacksamhet.

Inga kommentarer: