09 november 2007

Är svart en inre färg?

- Jag glömde en grön påse på tåget med viktiga papper!
Jag noterar att medelåldersdamen är mycket upprörd och jag försöker få reda på åtminstone vilken vagn hon satt i - vilket skulle visa sig inte vara den allra lättaste av uppgifter.
Jag ringer till trafikledningen och dom säger att jag ska ringa tillbaka om 5-10 minuter, då får jag svaret på om föraren fann den begärliga påsen eller ej.

- Jag ska ringa tillbaka till dom om 5-10 minuter, så du kan stå där borta och vänta så länge, säger jag till damen och pekar på allt som är bortåt från spärrluckan.
Hon viker inte en milimeter.
Hon står kvar som ett missnöjt och argt stenstod mitt framför luckan och stirrar på mig.
Okej, tänker jag, "Arga leken börjar nu", tydligen.
Jag ser en bok som hon håller i famnen. Titeln är mycket väl synlig då hon håller boken upp mot bröstet, "Din personliga inre färg".

"Den låg på golvet", säger hon plötsligt.
Jag ger henne bara en blick som säger att "du, det är lite sent att tillägga det nu".
Men, ve den som ger sig; "Det var ett kinesiskt tecken på påsen."

Lite över fem minuter har äntligen gått och jag ringer trafikledningen igen.
"Vi hittade bara en blå påse med en matlåda i", säger dom.

Damen växlar från stålgrå till svart som ett åskmoln och jag hör nästan mullret när blixtrarna slår omkring henne.
Svart var nog hennes inre färg, misstänker jag.

2 kommentarer:

Lilla Duktig sa...

Åh! Det var MIN matlåda! Hade den lasagne i sig? Ja, då var den min. Jag kan nämligen laga lasagne och... nej, det är nog bara det.

Lucknuckan sa...

jamen jag fick aldrig matlådan till spärren, men synd att du tappade den men du kanske fick en påse med viktiga papper då istället som kompensation. :-)