23 februari 2009

Vad säger mormor och alla sysslingarna då?

- Hur gammal är hon?
Frågan gäller alltså ett medföljande barn till en vuxen betalande trafikant. I detta fallet en medelålders trött kvinna.
- Sju år.
- Då ska du betala för henne också, tack.
- Nej, för det är sportlov nu. Dom betalar inte under några lov, det säger min svärmor.
- Jo, du ska betala. Det är under jullovet dom åker gratis med vuxen betalande, inte sportlovet.
- Nej, nu är det så att jag ska hem till min mamma, och mamma säger också att hon åker gratis under alla lov.
- Nej, det är bara under jullovet hon åker gratis med vuxen betalande, och det säger jag som arbetar här.
- Det där är helt fel.

Med stark misstro, då informationen som ges inte överensstämmer med hennes smärmors och mammas, betalar hon för barnet. Väldigt motvilligt.

Ska SL kanske införa speciella sportlovsbarnregler? Mycket praktiskt, då har vi i spärrarna långa längder av listor att tumma sönder under några veckors tid. Typ, "jaha, Ragnhildsskolan i Södertälje sa du... vänta ska jag se om du enligt listan har sportlov nu så du inte är en sån där tjuvaktig friåkare". Jag håller på mamma och svärmor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är klart att hennes svärmor och mamma kan ditt jobb bättre än dig, det borde du förstå. ;-)

Bea sa...

Barn upp till tolv år åker väl gratis i vuxens sällskap på fredagar. I alla fall på bussen.

Lucknuckan sa...

Manover: Aj ouch, den sved. ;)

Bea: Ja, helt korrekt! Det gäller 12:00 från fredagar till 24:00 på söndagar. Fast det räknas inte som lov.

Lucknuckan sa...

såg först nu: Upp till 11 är det. :-) "Under 12" brukar det stå tror jag, så man blir lätt förvirrad.