09 januari 2008

Värsta bästa smarta!

Nu blir det hålligång i vänthallen.
Tänk dig att en spärris sitter och räknar sin kassa (två gånger också för säkerhets skull). Sen går spärrisen på toa och pinkar eller nåt. Medan du står där vid luckan och sliter ditt hååååår för att den där jävla masiga jäveln inte kommer nångång, för nu måste du ju ha en giltig biljett även om spärren är obemannad, så tar spärrisen det i sitt tempo.
Efter toabesöket går spärrisen och läser om det finns några nya viktiga meddelanden och sen kommer en glad i hågen och trevlig spärris till luckan och betjänar dig när du precis slitit av dig den sista hårtesten.

Den nya varianten av skyltar som spärrisarna sätter upp vid obemannad spärr säger att du ska köpa en biljett från automaten i vänthallen (Korrekt tänkt; var är den? undrar du då. Det finns ju ingen!) alternativt köpa en sms-biljett, annars får du inte passera.
”Jamen jag har ju en remsa som jag bara vill stämpla ju” stönar du då ”då vill jag ju inte köpa en annan biljett ju!”. "Nej men sluta negga grinpellen nu då", säger jag då. ”Nej men jag har ju inga mynt i fickan eller pengar på telefonkortet” säger du då sådär skitnegativt. "Trams!", säger jag.
Samtidigt kanske dom även nu då å andra sidan ändrar så det blir lite cosy i biljetthallen. En klase sköna soffor lite här och var, bokhyllor med läsvärda tjocka böcker i… och kanske lite inhyrda underhållande Chippendales om inte budgeten är allt för snäv? De väntande sitter där i sofforna och såsar och kollar på en raffig show för att plötsligt, som på en signal, rusar alla upp som galningar armbågandes sig fram när spärrvakten kommer tillbaka. Bittra fejder och några blåtiror senare så är ju faktiskt kön avklarad och allt har återgått till det normala igen.

Tjaaa… det är nog inte så dumt det där nya systemet. Lite vardagsaction kan väl alla behöva.

Men du förresten, ett tips om du inte vill såsa och titta på show är att skippa dom sköna sofforna och använda resegarantin istället. Du vet ju faktiskt inte hur länge spärrvakten kommer att vara borta och om du beräknar att du kan bli mer än 20 minuter sen så får du ju faktiskt nyttja resegarantin. Gratis taxi. En limo duger ju faktiskt när du slipper pröjsa själv.

(Det känns ändå ganska skönt att det finns skyddsglas när jag väl kommer till luckan sen faktiskt.) (Och kanske kan muskliga Chippendales med arga hundar vara eskort när jag rör mig ute på stationen från nu?)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad händer om det inte finns en biljettautomat och stationen är obemannad då?? haha det här är så kul!

Lilla Duktig sa...

wow! vilka skills du har!
du borde starta en independent reklambyrå för SL. en som faktiskt tilltalar resenärerna.

Lucknuckan sa...

mise: *slår dig i huvet med en knölpåk* nu är du allt taski! Det kunde ju faktiskt inte dom ha vetat! :-D

lilla duktig: jamen SL vet ju alltid bäst! kompetens och planering, allt i ett! *nyper dig i örat*