24 september 2008

Ordning och reda, pengar på freda!

Enligt Taxehandboken ska vi spärrexpeditörer enbart kontrollera en av kontrollkoderna på sms-biljetterna. De betyder att de flesta sms-förfalskarna kan fuska, då de redan lärt sig denna enklaste av kontrollkoder.

Utan att vi blivit officiellt instruerade, då vi lärt oss övriga kontrollkoder av kontrollantkollegor, står det nu att läsa i Dagens nyheter att SL säger att vi inte ska släppa in någon alls med ogiltig biljett. I’m puzzled, att inte godkänna förfalskade biljetter är svårt när man inte har befogenheter att kontrollera de ”hemliga” koderna.

I artikeln meddelar SL även att år 2009 ska sms-biljettviseringsmaskiner installeras i spärrarna. ”Trust me, I’m your local car dealer traffic!” Inte vara ironisk. Jag slår mej på kinden som straff. *smack smack*

5 kommentarer:

Spärrexpeditör sa...

Ja, jag säger då det... SL är ju SL. Det har vi lärt oss. Man skulle kunna skriva en bok om SL... tänk alla knäppa regler, skrubbatriangeln, visering av kort, barnreglerna som man kan gå bet på, att tyda en taxehandbok i detalj borde ge högskolepoäng! Men maskiner som ska tyda smsbiljetterna, redan 2009! HAHAHA! Jag lovar, jag käkar upp min Veoliamössa om det går igenom och finns innan slutet av 2009 :P

Anonym sa...

Om inte vi som jobbar i trafiken får röka på hur som helst, så borde inte tjänstemännen på SL få göra det heller.

Lucknuckan sa...

nicole: då blir vi två om det! hmmm.. sen står vi bergis där och tycker det smakar skitilla! :p

anonym: drogtester kanske? :-)

Anonym sa...

SL har sagt att vi inte har med dom där nedersta kontrollkoderna att göra, men nu får vi reda på, via en dagstidning, att vi alltså ska kontrollera dom. Utan utbildning? Det är inte alla som känner till dessa koder, men många.

Anonym sa...

Jag säger bara 'Stockholms tunnelbana - the dokusåpa'. Skulel bräda Airline på femman direkt. :-D